Scăderea ponderii statului în economie (vânzări/privatizări, PPP-uri)

12. Inventarierea bunurilor statului si vinzarea celor excedentare Un alt remediu imediat ar fi un inventar al bunurilor statului - de sus pana jos; o alta operatiune de anvergura care este amanata an de an, desi exista termene precizate de lege care sunt inculcate sistematic de institutii. Este incredibil ca in anul de gratie 2010 statul nu are habar ce detine intr-o lista clara, completa si adusa la zi. Se pierd sute de milioane de euro pentru ca exista companii de stat care nu au bani s

12. Inventarierea bunurilor statului si vinzarea celor excedentare

Un alt remediu imediat ar fi un inventar al bunurilor statului – de sus pana jos; o alta operatiune de anvergura care este amanata an de an, desi exista termene precizate de lege care sunt inculcate sistematic de institutii. Este incredibil ca in anul de gratie 2010 statul nu are habar ce detine intr-o lista clara, completa si adusa la zi. Se pierd sute de milioane de euro pentru ca exista companii de stat care nu au bani sa efectueze demersuri pentru dobandirea titlurilor asupra unor proprietati, terenurile societatilor privatizate au in multe cazuri o situatie incerta, iar statul nu stie in fond si la urma urmei exact ce detine, unde si cum. Exista zeci de vile, hectare de terenuri excedentare, iar statul nu le are cuprinse intr-o singura lista si nu a luat o decizie ce sa faca cu ele.  Diluarile de capital in defavoarea statului sunt de multe ori urmarite post-factum – de multe ori, nici o opozitie nu este inscrisa in timp util. Petrom vrea si el sa dilueze statul, bazandu-se exact pe lipsa de fonduri disponibile. Fondul Proprietatea detine niste active importante, dar in 4 ani de zile nu a reusit decat trei tranzactii de dezinvestire a statului. In Franta se vand 2.000 de proprietati ale Guvernului, acelasi lucru se intampla si in Bulgaria, noi pastram vilele de protocol la munte, activele Societatii Feroviare de Turism si activele umflate ale Gospodariei de Partid din vremea lui Ceausescu, azi cunoscuta sub inselatoarea titulatura de Regie Autonoma a Protocolului de Stat.

13. Redemararea de urgenta a unui plan de privatizare agresiv

O alta solutie ar fi un program agresiv de privatizare, asa cum face Polonia. Chiar daca ar insemna instrainarea unor active care nu ar obtine valoarea integrala in plina criza, ar fi o solutie temporara pentru a mentine cumpararile de medicamente si plata pensiilor. Fondul Monetar International a cerut AVAS-ului privatizarea a 18 companii – nu se aude nimic de vreo pregatire pentru o privatizare serioasa de vreo doi ani deja, indiferent de guvernare. Atunci cand am avut oferte concrete de privatizare pentru Avioane Craiova de la Alenia si pentru IAR Ghimbav de la Eurocopter am strambat din nas si am anulat privatizarile. Antibiotice Iasi a fost retrecuta sub pulpana statului si oprita de la privatizare. La CEC, in loc sa ii acceptam privatizarea, am considerat ca 600 de milioane de euro este prea putin – e mult mai bine, desigur, sa mai bage statul inca 150 de milioane de euro pentru capitalizarea lui suplimentara, in plina criza. Oltchim este o companie care a pierdut peste 200 de milioane de euro, in schimb dorim sa ii mai dam vreo 60 de milioane de euro pentru a se extinde,  in loc sa o privatizam. Comisia europeana ne cere de ani buni o legislatie supla de privatizare – licitatia cu strigare, de pilda, ar fi o solutie rapida care ne-a fost sugerata in repetate randuri. Am fost insa surzi pana acum, dar poate, avand in vedere ca suntem cu apa pana la genunchi, ne vom razgandi.

14. Legiferarea de urgenta a legii Parteneriatelor Publice – Private, pentru a da drumul investitiilor

Atunci cand e criza si ai bani putini pentru a finanta institutiile publice si unele servicii publice, una din potentialele solutii este sa creezi cadrul legislativ prin care mari companii de infrastructura pot interveni pentru constructia de autostrazi,  terminale aero si portuare, spitale, scoli si locuinte, respectiv pot prelua in operare sau concesiune serviciile de furnizare de energie electrica, gaze, sau servicii de salubritate.  Aceasta lege zace de ani buni, blocata in diverse etape, iar atunci cand vreun minister doreste sa deruleze un proiect mare, cum a fost proiectul autostrazii Comarnic-Brasov, toata structura se prabuseste in lipsa unei legi care sa o sustina.

In Marea Britanie, inclusiv metroul londonez este operat in parteneriate publice private, caile ferate sunt concesionate in totalitate, iar Parteneriatul Public Privat a devenit o modalitate interesanta de transfer a unor riscuri catre sectorul privat. Avand in vedere ca bugetul de stat va deveni din ce in ce mai mic, o astfel de solutie inteligenta ar trebui importata si in Romania. Primarul Londrei, sosit la Bucuresti a avut acelasi mesaj de oferit presedintelui si premierului – chiar s-a tradus in romaneste o brosura a serviciilor ce pot fi oferite de britanici. Dupa o intalnire cordiala, totul a murit in lipsa unui grup de lucru care sa lucreze articulat pe acest proiect de lege.  Autostrazile asteapta sa fie construite, serviciile publice sufera din abandon si nepasare – iar in lipsa unei schimbari urgente, cadrul legislativ pentru schimbare va astepta pana la Sfantul Asteapta. 

DETALII:
Citeşte şi Regruparea structurală a statului şi întărirea lui, începând cu Fiscul
Citeşte şi Întărirea controlului financiar, cu toate pârghiile de care dispune statul 
Citeşte şi Contracararea creşterii inflaţiei şi repornirea creditării