Anul 2015 a fost marcat de schimbări la nivel macroeconomic care au modificat starea de spirit a consumatorilor şi care le-au influenţat comportamentul de cumpărare, conform studiului GfK care monitorizează consumul casnic. Creşterea pensiilor, a salariilor bugetarilor din educaţie şi sănătate, precum şi a venitului mediu pe economie, dar şi reducerea TVA la alimente, au dus la o creştere a puterii de cumpărare şi a încrederii populaţiei.
Dinamica pieţei a fost dată de creşterea volumelor cumpărate. Acestea au crescut cu 4% în 2015. Odată cu reducerea TVA la alimente, apare pentru prima dată în ultimii trei ani fenomenul de uptrading, de trecere la un produs superior din aceeaşi categorie.
Uptrading-ul a fost susţinut şi de creşterea unor categorii de produse mai scumpe. De exemplu, putem vorbi despre categorii precum peşte şi fructe de mare, fructe uscate, miere, cereale pentru mic dejun, cidru, produse speciale de îngrijire a dinţilor, a pielii şi a picioarelor.
Creşterea pieţei datorată uptradingului vine doar prin comerţul modern, unde cifrele arată o tendinţă diferită faţă de comerţul tradiţional.
Comportamentul de cumpărare a suferit uşoare modificări faţă de anii anteriori – consumatorii merg mai rar la cumpărături, dar cheltuiesc ceva mai mult la fiecare act de cumpărare.
'Scăderea frecvenţei de cumpărare şi faptul că românii şi-au permis să pună în coş şi produse mai scumpe ne arată o oarecare relaxare a acestora la cumpărături. Ei nu se mai ţin aşa de strict de lista de cumpărături cum o făceau înainte şi, chiar dacă sunt în continuare în căutarea unor oferte bune de preţ, tendinţa de a cumpăra cât mai ieftin pare să se mai fi diminuat', spune Raluca Răschip, director la GfK România.
Mâncarea, incluzând alimentele proaspete şi pe cele cu un termen mai lung de valabilitate, reprezintă două treimi din valoarea coşului anual de cumpărături.
Creşterea pieţei se datorează în cea mai mare parte creşterii valorii băuturilor. Alte categorii de produse care şi-au modificat evoluţia în comparaţie cu 2014 sunt alimentele ambalate, care au scăzut, şi cele de îngrijire personală şi de îngrijire a casei, care au înregistrat creştere.
Studiul are la bază informaţii obţinute prin monitorizarea consumului casnic în 2015 a tuturor categoriilor de produse de larg consum prin intermediul cercetării de tip Panel de Consumatori a GfK România, pe un eşantion de 3.000 de gospodării, reprezentativ la nivel naţional.
Sursa> Agerpres