Așadar, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu, a spus că nu critică pe nimeni, însă argumentul adus de ÎPS Teodosie este „nul și invalid din punct de vedere teologic”.
„Cuvântul «pasiune» este sinonim cu «patimă», uneori. Există patimi inclusiv în rândul oamenilor Bisericii, în rândul nostru, al celor care compunem Biserica. Una dintre ele este mândria, tradusă uneori prin orgoliu. Eu nu voi rosti nume, nu este menirea mea să critic în mod direct pe nimeni (…). În ceea ce privește subiectul invocat și evocat acum de dumneavoastră, e o mare neînțelegere.
Așa cum, din păcate, nu se știe încă de vreme ce persistă subiectul, Biserica Ortodoxă Română a adoptat calendarul îndreptat. Există în lumea aceasta civilizată, au existat în istoria ei două tipuri de calendar, mă refer la lumea europeană, calendarul iulian, creat pe vremea Împăratului Iulius Cezar, corect la vremea sa, dar prin natura lucrurilor, astronomic vorbind, rămas în urmă cu 13 zile. A fost îndreptat în secolul XVI de Papa Grigore, de aceea se numește «gregorian»”, a declarat Vasile Bănescu.
Vasile Bănescu a oferit mai multe explicații despre data Paștelui
De asemenea, acesta a subliniat că invocarea minunii aprinderii Luminii Sfinte la Ierusalim nu are „nici cea mai mică legătură cu calendarul”. Potrivit purtătorului de cuvânt, este vorba despre o aducere la zi, ca și cum ceasul ne rămâne în urmă.
„Deci e o aducere la zi, ca și cum ceasul ne rămâne în urmă, se întâmplă, și îl aducem la ora exactă. Asta s-a întâmplat în Europa civilizată, asta s-a întâmplat și în spațiul ortodox. Au fost Biserici care au acceptat calendarul îndreptat, ca și Biserica Ortodoxă Română, mai puțin niște Biserici, în frunte cu Biserica Ortodoxă Rusă.
Invocarea minunii aprinderii Luminii Sfinte la Ierusalim nu are nici cea mai mică legătură cu calendarul. Această minune s-ar produce independent de adecvarea la calendarul corect sau nu. Invocarea acestei minuni într-un mod cumva egocentrist – cu alte cuvinte, Lumina se aprinde doar pentru noi – este un lucru care are o conotație mai puțin creștinească. De aceea, am reacționat. Este un argument absolut nul, invalid din punct de vedere teologic, logic și de orice altă natură. Problema calendarului nu e o problemă de credință, nu e o problemă de teologie, e o problemă pur și simplu astronomică”, a conchis purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române.
ÎPS Teodosie a respins categoric ideea calculării datei Paștelui după calendarul gregorian
Amintim că reacția lui Vasile Bănescu a venit după ce ÎPS Teodosie a respins categoric ideea calculării datei Paștelui după calendarul gregorian.
„Adevărat este că noi sărbătorim Paștele după calendarul neîndreptat, că așa a hotărât Sinodul de la 1923, de la Constantinopol, când s-a îndreptat calendarul în parte de Răsărit. În parte de Apus s-a îndreptat calendarul în secolul al XVII-lea. Dar, acolo este Paștele adevărat unde vine Sfânta Lumină. Au catolicii Sfântă Lumină? N-au. Au alții Sfântă Lumină? N-au. Toți se adună la lumina ortodocșilor și strigă Adevărata Lumină a ortodocșilor. Dar nu îndrăznesc să vină că e greu la ortodocși. Sunt posturi mari, aspre, metanii, rânduieli de slujbă mai lungi. Totul este simbolic, au lumină materială. Lumina care coboară la noi e realitate nu e simbol. Nu vreau să-i judec că nu e treaba mea, nu îi compătimesc”, a spus ÎPS Teodosie.