„Marchionne este de nesuportat în funcția de președinte al ACEA”, a declarat ieri Stephan Gruehsem, șeful departamentului de comunicare de la Volkswagen. „În viziunea noastră, declarațiile sale sunt, din nou, fără acoperire. Prin urmare, îi solicităm să demisioneze”, a continuat Gruehsem referindu-se la recentele acuzații aduse de președintele ACEA grupului german pe tema prețurilor.
Tot ieri, Sergio Marchionne declara pentru International Herald Tribune că piața europeană este, în acest moment, mai dificilă decât oricând. „Este o baie de sânge în privința prețurilor și în ceea ce privește marja de profit”, a menționat șeful Fiat sugerând și că Volkswagen, cel mai puternic grup auto european, este prea agresiv în strategia sa de prețuri și înrăutățește astfel condițiile dintr-o piață și așa extrem de dificilă.
Ca răspuns la aceste acuzații, germanii de la Volkswagen au amenințat chiar cu ieșirea din ACEA, iar Christian Klingler, șeful diviziei de vânzări a grupului, a declarat că opiniile lui Marchionne nu se suțin. Cu toate acestea, oficialul VW a menționat că piața auto europeană se confruntă cu un „risc ridicat” deoarece concurența a „crescut semnificativ”. Politica de prețuri este „tensionată”, iar „presiunea” va crește în următoarele luni.
Unul dintre cele mai bune exemple legate de presiunea pusă de Volkswagen asupra competitorilor este poziționarea pe piață a modelului de clasă mini, up!. În România, prețurile pentru up! sunt între 8.327 euro și 12.281 euro. Noul Panda, concurentul produs de Fiat, a intrat cu câteva zile în urmă pe piață cu un preț minim de 11.550 euro care, grație unei oferte temporare, a fost coborât la 9.950 euro. Prețul maxim pentru Fiat Panda este de 14.750 euro. Și în Germania, deși diferențele de preț sunt ceva mai mici, modelul Volkswagen este greu de combătut. Astfel, în timp ce up! poate fi cumpărat cu prețuri între 9.850 euro și 13.700 de euro, Panda costă între 9.990 euro și 13.790 euro.
Politica de prețuri a celor de la Volkswagen impune astfel concurenților să își vândă mașinile cu un profit minim și, pe anumite segmente, chiar în pierdere, pentru a nu rămâne fără clienți. Interesant este că, în ciuda prețurilor mult reduse în ultima perioadă, grupul german continuă să afișeze valori ale profitului mult peste concurenții săi europeni. Acest fapt se datorează, în mare parte, marjelor mari de profit  cu care nemții își comercializau mașinile în perioada de creștere a pieței. Acumulând rezerve importante, acum VW își poate permite să vândă mai ieftin. În plus, utilizând tot mai multe elemente comune în vehiculele tuturor mărcilor grupului, germanii pot reduce substanțial costurile de cercetare-dezvoltare și producție.
Războiul dintre Volkswagen și Fiat nu este însă unul apărut peste noapte. Mai multe publicații vest-europene amintesc de intenția lui Ferdinand Piech, șeful grupului VW, de a cumpăra marca italiană Alfa Romeo de la Fiat. Lovindu-se de refuzul categoric al lui Marchionne, Piech a declarat cu ceva timp în urmă că Fiat „nu se chinuie încă suficient” pentru a fi forțat să vândă Alfa Romeo. În acest context, actualele declarații belicoase ale oficialilor Fiat și Volkswagen pot pune într-o cu totul altă lumină „războiul” prețurilor din Europa.