În toamna anului trecut, autoritățile au constatat, după mai mulți ani de la adoptarea Noului Cod penal, că acesta nu mai incriminează încălcarea legislației comerțului exterior cu armament. Practic, de mai mulți ani, statul nu mai are nicio pârghie legală de sancționare a astfel de activități. La mai bine de an mai târziu, draftul de act normativ încă se află în procesul de avizare iar România pare a fi mediul perfect pentru traficul de armament.
Și, conform reprezentanților Parlamentului European, țara noastră chiar se face responsabilă pentru înarmarea luptătorilor ISIS.
La jumătatea lunii trecute, Parlamentul European a adoptat o rezoluție prin care le cere statelor membre UE să instituie un control mai strict al exporturilor de arme, arătând că eșecul sistematic de a pune în aplicare regulile comunitare în materie ar trebui să declanșeze un mecanism de sancțiuni și indicând Bulgaria și România drept țări care nu au reușit să se asigure în mod eficient că licențele de export nu sunt deturnate spre utilizatori nedoriți, precizează Profit.ro.
Parlamentul European s-a declarat „șocat”, în urmă cu o lună, de cantitatea de arme și muniții fabricate în UE găsite în posesia Statului Islamic în Siria și în Irak și a luat act „de faptul că Bulgaria și România nu au reușit să aplice în mod eficace poziția comună în ce privește retransferurile care contravin certificatelor de utilizator final”. Este vorba de livrări românești de armament fabricat în România către destinații finale oficiale legitime și legale, dar care au ajuns ulterior în posesia combatanților Statului Islamic. Imensa majoritate a acestor exporturi au avut ca destinație finală oficială înscrisă în acte forțele armate ale Statelor Unite.
Conform MAE, „România a manifestat, permanent, deschidere totală și a sprijinit demersurile făcute de CAR în procesul de investigare și documentare a armelor și muniției identificate pe teritoriul irakian și sirian care a fost controlat de ISIL, procedând la trasabilitatea a 69 de solicitări (31 arme și 38 muniții/componente de muniție) adresate de această organizație în perioada 2015-2017”.
„Am remarcat și am semnalat CAR, la acea vreme, că raportul face referire și la o cantitate mare de produse militare a căror fabricație nu a fost verificată cu partea română, dar au fost atribuite de CAR unor producători din țara noastră. În acest sens, deși raportul menționează că în Irak s-au găsit 153 de arme românești, autoritatea națională de control al exporturilor a primit solicitări de trasabilitate pentru numai 30 de arme, din care doar 19 au fost confirmate de producători români. De asemenea, deși raportul relevă 69 de arme găsite în Siria, autoritatea națională a primit o singură solicitare de trasabilitate pentru o armă care s-a dovedit a nu fi fost fabricată în țara noastră. Mai mult, armele pentru care partea română a informat CAR că nu sunt fabricate de producători români au fost, totuși, incluse în raport ca fiind românești, urmare a consultării “unor experți independenți”, fără a ține cont de răspunsul autorității naționale de control al exporturilor”, afirmă MAE.