De peste zece ani, Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC) este arbitrul unei dispute între Boeing şi Airbus, legat de subvenţiile acordate de SUA şi Uniunea Europeană pentru industria lor aeronautică. Organizaţia arăta anul trecut că anumite subvenţii americane acordate constructorului aeronautic Boeing sunt ilegale şi nu sunt conforme cu regulile OMC.
Citeşte şi: Lovitură pentru Airbus! Ce se întâmplă cu cel mai mare avion de pasageri din lume!
Vineri, gigantul european Airbus şi-a atacat rivalul american Boeing. Compania a anunţat vineri că salută raportul Organului de Apel al Organizației Mondiale a Comerțului, publicat astăzi, care confirmă că SUA nu au retras subvențiile acordate de autoritățile federale, de stat și locale companiei Boeing și nu au îndepărtat pagubele provocate companiei Airbus de către aceste subvenții. Organul de Apel a respins toate argumentele SUA și a ținut cont de toate punctele juridice ale UE. În plus, cea mai înaltă jurisdicție a Organizației Mondiale a Comerțului a declarat drept ilegale alte programe de subvenții federale și de stat ale SUA, stabilind chiar că în unele situații a fost vorba despre subvenții interzise prin lege, așa cum este cazul schemei Foreign Sales Corporation (FSC), „ceea ce reprezintă o victorie majoră pentru UE”.
Raportul cere SUA și Boeing să ia noi măsuri pentru conformitate. În caz contrar, UE poate să aplice contramăsuri asupra importurilor de produse americane.
“Este o victorie categorică a UE și a Airbus, care confirmă poziția noastră potrivit căreia Boeing, deși arată cu degetul spre Airbus, nu a făcut nimic pentru a respecta obligațiile impuse de Organizația Mondială a Comerțului, în pofida Airbus și a UE. Datorită acestui raport zdrobitor nu vor putea să continue să infirme faptul că au primit în mod ilegal subvenții masive de la Guvernul SUA. Cu alte cuvinte, în absența unei înțelegeri, SUA vor plăti veșnic sancțiuni anuale de miliarde pentru fiecare program de zbor Boeing, în timp ce UE se va confrunta, în cel mai rău caz, cu probleme minore”, spune consilierul general al Airbus, John Harrison.
El speră că aceste concluzii vor determina SUA și Boeing să reacționeze într-o manieră constructivă pentru a rezolva această dispută de durată și „să ni se alăture în efortul de a instaura un mediu comercial echitabil”.
Mai mult, în absența unei abordări constructive, UE are acum un dosar legal puternic pentru a trece la contramăsuri.
Airbus este lider mondial în aeronautică şi servicii în domeniul spaţial. În 2018, a generat venituri de 64 miliarde de euro şi a avut aproximativ 134.000 de angajaţi. Airbus are o gamă complexă de avioane de pasageri, cu capacităţi între 100 şi 600 de locuri.
Citeşte şi: Gigantul Airbus trece la ameninţări! Mii de angajaţi, în pericol