Tesla se află în mijlocul unui scandal juridic important, după ce a fost acuzată că manipulează kilometrajul vehiculelor sale electrice. Un proces colectiv intentat în California susține că odometrele ar arăta un rulaj mai mare decât cel real, forțând astfel clienții să suporte mai multe reparații din buzunar. Această practică ar avea scopul de a reduce costurile de garanție și de a încuraja achiziționarea unor garanții extinse

Tesla, acuzată că „măsluiește” kilometrajul pentru a evita reparațiile gratuite

Tesla se confruntă cu acuzații grave într-un proces colectiv intentat în statul american California. Potrivit documentelor din instanță, compania condusă de Elon Musk ar fi modificat în mod intenționat modul în care funcționează odometrele automobilelor electrice.

Aceste dispozitive ar înregistra mai mulți kilometri decât cei reali, lucru care afectează direct clienții și drepturile lor în baza garanțiilor oferite.

Elon Musk
SURSA FOTO: YouTube, Elon Musk News

Practica ar fi permis companiei să reducă costurile acoperite prin garanție și, totodată, să crească veniturile generate de reparațiile efectuate în afara acesteia.

Clientul reclamant spune că a fost păcălit de sistemul odometrului

Reclamantul principal în acest caz este Nyree Hinton, din Los Angeles. El susține că a descoperit o discrepanță majoră la Modelul Y din 2020, cumpărat în decembrie 2022.

Deși la momentul achiziției mașina indica 36.772 mile parcurse, Hinton a observat că odometrul înregistra un rulaj mai rapid decât în mod normal.

Acesta oferă drept exemplu o perioadă în care autoturismul înregistra 72 de mile zilnic, deși în realitate el nu conducea mai mult de 20 de mile pe zi.

Diferențele de măsurare i-au grăbit ieșirea din garanție, ceea ce l-a obligat să achite personal reparații de aproximativ 10.000 de dolari la sistemul de suspensie.

Procesul colectiv ar putea viza peste 1 milion de vehicule Tesla

Potrivit documentelor judiciare, procesul recent mutat într-o instanță federală din Los Angeles ar putea afecta peste un milion de vehicule Tesla vândute în California.

”Prin corelarea limitelor de garanţie şi a plafoanelor de kilometraj din contractele de leasing cu citirile umflate ale odometrului, Tesla îşi reduce obligaţiile de service în garanţie, forţează consumatorii să cumpere garanţii extinse mai devreme şi îşi creşte veniturile din reparaţii”, se menționează în plângerea depusă în instanţă.

Reclamantul solicită daune compensatorii și punitive pentru toți proprietarii afectați din stat.

Tesla neagă acuzațiile, dar evită comentariile publice

Până în acest moment, Tesla nu a oferit un punct de vedere oficial legat de proces. Avocații companiei au negat toate acuzațiile esențiale din plângere, dar nu au comentat în detaliu situația.

Menționăm că Tesla, al cărei sediu se află în Austin, Texas, a desființat departamentul de relații publice, ceea ce complică accesul la declarații oficiale.

Nu este prima oară când Tesla ajunge în fața instanței pentru probleme legate de funcționarea reală a vehiculelor sale.

În luna martie 2024, un alt proces colectiv intentat împotriva companiei, privind autonomia exagerată a bateriilor, a fost respins. Judecătorul a decis că șoferii implicați trebuie să continue acțiunile în arbitraj individual, și nu în cadrul unui proces colectiv.