Din documentele intrate în posesia Capital.ro reiese că, fostul ministru Cătălin Drulă este unul dintre principalii vinovați pentru situația din prezent în care Blue Air a ajuns să creeze probleme pentru mii de clienți care au cumpărat bilete de avion și nu au mai beneficiat de zborurile respective, creând practic un haos total pe aeroporturi.
Practic, Blue Air a luat creditul respectiv de la EximBank, cu garanții de la stat, și apoi au anunțat că nu mai pot plăti ratele scadente, ultima fiind plătită în iulie 2021, când Cătălin Drulă era ministrul Transporturilor. Șocant este faptul că acesta nu a intervenit și nu a făcut nimic, cu toate că avea încă de atunci acces la aceste informații și știa întreaga situație. Din luna iulie 2021, până în octombrie 2021 când au anunțat că nu mai pot plăti ratele, sunt trei luni în care nu s-a făcut nimic, cu toate că aceste detalii privind problemele Blue Air erau cunoscute la nivelul ministerului.
Compania Blue Air era în urmă cu plățile, iar Cătălin Drulă știa asta
În anul 2019, operatorul privat cu capital românesc a avut un profit de 11 milioane de euro, însă compania a întâmpinat o serie de probleme, acutizate și de pandemia COVID, adică din martie 2020.
În septembrie 2020, Blue Air a intrat în procedurile de prevenire a insolvenței în așteptarea ajutorului de stat de 65 de milioane de euro solicitat Guvernului încă de la începutul pandemiei. Blue Air avea deja de returnat peste 20 de milioane de euro clienților săi, după ce zborurile au fost anulate.
Mai mult, în octombrie 2020, Blue Air a primit prima tranșă din creditul de 300 milioane de lei acordat de EximBank cu garanție de stat. Creditul este pe 6 ani, cu dobânda ROBOR + 4% și comision pentru fondul de risc de 2% pe an, garantat cu o serie de active, inclusiv 75% din acțiunile Blue Air Aviation S.A. și ale acționarului principal, Airline Invest S.A.
Astfel, compania a atras tot creditul respectiv în perioada octombrie 2020- ianuarie 2021, adică 300 de milioane de lei, însă plățile la dobânzi sunt scadente din octombrie 2020. De asemenea, principalul credit devenea scadent din luna noiembrie 2021.
Problema a apărut în mandatul lui Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor din partea USR PLUS, după ce în perioada ianuarie – septembrie 2021, cât Drulă a fost în această funcție, nu a curs nicio rată scadentă a creditului luat de Blue Air de la EximBank, cu sprijinul statului român. Practic, în intervalul octombrie 2020 – august 2021, timp de 10 luni, s-au achitat doar 14 milioane de lei din împrumut, însă au fost plătite doar rate de dobânzi, fără a fi achitat vreun leu din creditul propriu-zis.
Ulterior, din luna iulie 2021, când s-a plătit ultima rată de dobânda și până în octombrie 2021, când Blue Air a notificat oficial că este în imposibilitatea de a plăti obligațiile financiare de orice fel (atât rate la credit și dobânzi ) există o diferență de trei luni de zile în care Cătălin Drulă a avut acces la informațiile din Consiliul de Administrație al companiei pe acest subiect.
Mai mult, Capital.ro a intrat în posesia unor documente Blue Air, notificări trimise pe 18 și 26 august 2021, care arată că Ministerul Transporturilor știa de situația companiei cu privire la faptul că aceasta nu mai poate plăti creditul luat cu garanții de la stat. Tot atunci, compania aviatică anunța că a cerut EximBank amânarea ratelor de dobânda pentru anul 2022.
Convenție de garantare între Ministerul Finanțelor, Blue Air și Ministerul Transporturilor
În data de 19 octombrie 2020 a fost semnată Convenția de garantare între Ministerul Finanțelor, Blue Air Aviation – S.A. (BAA) și Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTI). La două zile după, în data de 21 octombrie 2020 Ministerul Finanțelor a emis scrisoarea de garanție în favoarea Băncii de Export-Import a României EximBank – S.A. (EximBank) pentru a garanta creditul în valoare de 300.775.000 lei la care se adaugă dobânda, dobânda penalizatoare și orice alte comisioane ce rezultă din Acordul de împrumut încheiat in data de 19.10.2020 între BAA și EximBank.
Graficul de rambursare a împrumutului contractat de societatea Blue Air Aviation S.A. se derulează pe parcursul a 60 de rate, cuprinse în intervalul 29 noiembrie 2021 – 16 octombrie 2026, fiecare rată de credit fiind în suma de 5.012.916,66 lei.
Perioada de tragere a creditului contractat de la EximBank a fost octombrie 2020 – ianuarie 2021 plățile de dobânzi fiind scadente începând cu luna octombrie 2020, iar ratele de capital devenind scadente începând cu luna noiembrie 2021.
Compania Blue Air Aviation S.A. a achitat în intervalul octombrie 2020 – august 2021 dobânzi (practic doar din dobândă, nu din ratele de credit, ultima dobânda achitată fiind aferentă lunii iulie 2021), la împrumutul contractat, în sumă de aproximativ 14 miloane de lei, în luna octombrie 2021 comunicând că se află în imposibilitatea de a constitui sumele necesare pentru plata în continuare a obligațiilor financiare, respectiv ratele de capital scadente lunar și dobânzile aferente, precum și comisionul la fondul de risc, așa cum rezultă din Acordul de împrumut încheiat între Banca de Export-Import a României EximBank S.A., Blue Air Aviation S.A. și Airline Invest S.A..
Suplimentar, Blue Air Aviation S.A. a comunicat și în cursul anului 2022 că înrăutățirea situației companiei generată și de conflictul din Ucraina face imposibilă achitarea obligațiilor aferente creditului contractat de la EximBank S.A. cu garanția statului.