Majoritatea transportatorilor români au cumpărat polițe RCA la prețuri de sub 5.000 de lei inclusiv în luna iulie a acestui an. Valoarea indicată de datele de vânzări ale unuia dintre cei mai mari brokeri din România este de patru ori mai mică decât primele vehiculate de organizațiile patronale din transporturi. 

De exemplu, arată datele consultate de Capital, în primul semestru al acestui an, brokerul citat a vândut peste 5.400 de polițe de asigurare pentru camioane mai mari de 16 tone. Dintre acestea, ceva mai mult de 3.500 au fost achiziționate la un tarif de sub 5.000 de lei, aproximativ 700 au fost cumpărate contra unei prime de asigurare între 5.000 și 8.000 și mai puțin de 900 au costat între 8.000 și 12.000 de lei. Doar 28 de polițe au presupus plata unei prime de peste 20.000 de lei. Situația s-a menținut și în luna iulie a acestui an când au fost vândute 704 polițe, peste 400 la un preț sub 5.000 de lei. 

În cazul autocarelor cu mai mult de 40 de locuri lucrurile sunt chiar mai clare. Nicio poliță vândută în ultimul an și jumătate nu a costat peste 20.000 de lei, în timp ce peste 70% au fost achiziționate la tarife de sub 5.000 de lei. 
Intermediarul care ne-a oferit datele este cel mai activ pe zona vânzării de asigurări pentru mașini mari.

Informațiile Capital spun că respectivele date vor fi folosite inclusiv de ASF într-o analiză care va fi prezentată presei.   

ASF intervine cum poate

Forțată de mișcările transportatorilor profesioniști- care au amenințat că își vor opri activitatea începând cu luna septembrie – Autoritatea de Supraveghere Financiară a încercat să ia mai multe măsuri care să conducă la reducerea și măcar menținerea cotațiilor la RCA. Unele dintre aceste măsuri sunt transparente în timp ce altele țin mai degrabă de o „negociere“ cu firmele de asigurare și intermediarii din piață.   

Recent, ASF a postat pe site-ul propriu un proiect de modificare a normei 23 care ar putea genera o scădere a tarifelor. Modificările se centrează pe favorizarea reducerii costurilor suportate de firmele de asigurare. 

Dacă proiectul va deveni literă de lege-fapt foarte posibil având în vedere că este vorba despre o nomră internă pe care ASF o poate modifica fără acordul altor instituții -, Autoritatea va pune parțial în aplicare unul dintre proiectele mai vechi: limitarea comisioanelor de intermediere.  Noua normă propune ca ASF să aibă posibilitatea să intervină pentru ajustarea comisioanelor plătite de asigurători către brokeri. Aceste intervenții ar putea fi făcute, punctual, în funcție de situația fiecărui asigurător în parte. Comisioanele din piață variază de 18-20% din prime (în cazul unor firme ca City Insurance sau Euroins) la sub 10%, cât plătesc Allianz Țiriac sau Uniqa și, mai recent, Asirom. ASF consideră că scăzând costurile, asigurătorii vor scădea și tarifele.

Informal, ASF influențează și acum nivelul comisioanelor. De exemplu, în spatele deciziei Asirom de a tăia, peste noapte, cu 40% comisioanele partenerilor ar sta inclusiv mai multe discuții cu ASF.  

Noua normă introduce și o prevedere cerută de piață de mai multă vreme. Prețurile RCA practicate de o companie vor putea fi diferite în funcție de costurile de distribuție. În acest fel, asigurările vândute online ar trebui să aibă prime mai mici decât cele vândute prin alte canale. Costurile pentru distribuția online sunt semnificativ mai mici decât cele din cazul vânzărilor prin brokeri sau prin agenți proprii. De asemenea, arată noua normă, firmele de asigurare nu vor mai putea modifica tarifele la intervale de timp mai mici de un an. 

ASF încearcă să ia și alte tipuri de măsuri. De exemplu, analizează mult mai atent cererile venite de la firmele de asigurare în sensul modificării coeficienților în funcție de care se calculează tarifele. Propunerile care ar duce la o majorare de preț au șanse mici de a fi aprobate dacă nu sunt fundamentate solid pe o creștere a despăgubirilor achitate de asigurător.

 De asemenea, direcțiile de specialitate din ASF au început să analizeze, poliță cu poliță, toate asigurările vândute de la 15 ianuarie până la sfârșitul lui iulie. Autoritatea încearcă să vadă dacă nu cumva firmele de asigurare au abuzat de posibilitatea de a ajusta tarifele de bază în funcție de criterii strict comerciale. Pe piață circulă deja câteva polițe de asigurare care arată că unele firme de transport plătesc tarife și de 5-6 ori mai mici decât prima de bază.
 În viziunea ASF, o astfel de practică duce la majorarea exagerată a tarifelor în alte zone de piață, asigurătorii încercând astfel să își acopere pierderile din zona clienților favorizați. 

Asigurătorii invocă tragediile provocate de șoferii de camioane și autocare

Prețul la care se vând majoritatea asigurărilor RCA pentru camioane pare să fie și justificat de nivelul plăților suportate de asigurători. Capital a prezentat săptămânile trecute analiza unui specialist vechi în piața asigurărilor. Calculele acestuia indicau un nivel al primei de bază apropiat de cei 5.000 de lei. „Pe datele oficiale avem o daună medie de 18.500 de lei. Frecvenţa de apariţie a daunei este de aproximativ 16%, adică 16 din 100 de camioane sunt implicate într-un accident într-un an. Rezultă o primă tehnică, adică suma care ar acoperi integral plata daunelor, de 18.500X16%, adică aproximativ 2.936 de lei. Adăugăm cheltuielile de marketing şi vânzare, cheltuielile cu rezerva de daune neavizate, alte cheltuieli, chiar şi o marjă de profit. Să spunem încă 70%, deşi este enorm. Rezultă o primă de aproximativ 5.000 de lei, care ar include toate tipurile de cheltuieli, daunele şi un eventual profit de 5-10%. Ori acum preţul este undeva la 20.000 de lei, deci de patru ori mai mult. Cum să nu vrei să intri în piaţă la nivelul ăsta?“, explica sursa citată.  

Cu alte cuvinte, de la 5.000 de lei în sus, firmele de asigurare ar trebui să reușească să scoată și profit din vânzarea de RCA pentru autovehicule mari. 

Pe de altă parte, însă, asigurătorii se confruntă cu o mare incertitudine care este și o particularitate pentru camioane și autocare. Accidentele provocate de acestea au efecte uriașe, greu de cuantificat în timp, ele provocând adevărate tragedii în urma cărora se ajunge la procese pentru daune morale și vătămări corporale. Aceste procese durează și ani de zile și presupun costuri importante pentru asigurători. 

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare consideră că transportatorii ar trebui să găsească urgent soluţii pentru a limita tragediile de tipul celor petrecute în ultimele 24 de ore în România, care conduc la pierderi de vieţi şi vătămări corporale irecuperabile.

„Într-unul dintre accidente a fost implicat un autocar în care se aflau 63 de turişti, dintre care 50 de copii. Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare susţine nevoia protejării victimelor drumurilor din România. Accidentele grave în care sunt implicaţi transportatorii confirmă statisticile îngrijorătoare realizate de autorităţi. Cea mai mare frecvenţă medie a daunei, de 15,87%, este înregistrată la nivelul camioanelor (vehicule de tip cap-tractor) deţinute de persoane juridice, conform analizei independente realizată de către compania de consultanţă Milliman pentru perioada 2013 – 2015 şi publicată de ASF. Ceea ce înseamnă că 1 din 6 camioane produce în fiecare an un accident. Mai mult decât atât, circa 1.900 de români şi-au pierdut anul trecut viaţa în accidente rutiere, iar alte aproximativ 25.000 de persoane au suferit vătămări“, arată un comunicat al UNSAR.