Grupul Schaeffler încearcă o preluare ostilă a gigantului Continental AG contra sumei de 11,3 miliarde de euro. Aceasta ar putea fi cea mai mare tranzacţie din acest an în Europa.
Cånd o industrie intră în criză este momentul oportun pentru fuziuni şi achiziţii. Aceasta pare a fi ideea de la care a pornit, la jumătatea lunii iulie, şi atacul celor de la Schaeffler asupra mult mai puternicului concern german Continental. Slăbit de achiziţionarea de anul trecut a diviziei producătoare de echipamente auto a grupului Siemens contra sumei de 11,4 miliarde de euro, bani proveniţi în mare parte din împrumuturi de la nu mai puţin de 39 de bănci internaţionale, Continental AG se vede în postura de pradă uşoară în calea expansivei INA Schaeffler, o companie care a mai înghiţit în 2002 un concurent mult mai mare, FAG Kugelfischer AG, dånd naştere astfel unui grup format din INA, LuK şi FAG. Preluarea din 2002, supranumită „Operaţiunea Mozart“, era doar primul semn că cei de la Schaeffler, conduşi din umbră de finanţatoarea Maria-Elisabeth Schaeffler, au în plan o creştere rapidă, indiferent de metode. „Dacă mă întrebaţi cum funcţionează un rulment, voi fi nevoită să nu vă răspund, pentru că nu ştiu, dar ştiu care este principala ţintă a companiei mele: creşterea“, declara, după preluarea FAG, doamna Schaeffler.
Asaltul celor de la Schaeffler asupra grupului Continental a început pe neaşteptate, la jumătatea lui iulie, cu o ofertă de 69,37 euro pe acţiune, însă după primele reacţii negative, potul a fost ridicat la 70,12 euro pe acţiune, însă mai puţin decåt valoarea indicată de bursa germană – 72 de euro. Nici cea de a doua ofertă nu a fost pe placul preşedintelui executiv al grupului Continental, Manfred Wennemer, care a anunţat că, atåt el, cåt şi consiliul de administraţie, refuză o preluare a unui număr de acţiuni care să dea drept de decizie celor de la Schaeffler. Cu toate acestea, Wennemer nu a închis toate uşile în faţa cumpărătorului, conştient că orice mişcare greşită poate duce la dezastru, mai ales că acesta are deja controlul asupra a 36% din acţiunile Continental, în mod direct (3,06%), sau prin pachete deţinute de bănci „prietene“ (32,94%).
Deşi preţul oferit de Schaeffler este considerat prea mic, o valoare mult mai apropiată de realitate fiind cuprinsă între 80 şi 100 de euro pe acţiune, mulţi analişti germani consideră că preluarea ar putea avea succes chiar şi în aceste condiţii, dat fiind faptul că deţinătorii de acţiuni la companiile din industria auto se tem de evoluţiile din perioada următoare. Singura scăpare a lui Wennemer pare a fi un „white knight“, care să cumpere o parte din acţiunile Continental fără să aibă pretenţii. De altfel, se pare că oficialul a şi cerut celor de la Goldman Sachs să găsească un astfel de salvator. Deocamdată, văzånd că nu poate negocia cu şefii Continental, cumpărătorul a decis să treacă la o preluare ostilă şi a anunţat, miercurea trecută, că plăteşte cash oricărui investitor dornic să îşi våndă acţiunile, 70,12 euro pe fiecare titlu. Oferta este valabilă pånă pe 27 august şi multe se pot schimba pånă atunci. Cert este că, la numai o zi după acest anunţ, Schaeffler intra în posesia a încă 5% din titlurile Continental, graţie unui acţionar care a våndut, se pare, la un preţ cuprins între 63,2 şi 69 euro pe acţiune.
Romånia este pe harta ambilor combatanţi
Cele două companii au afaceri şi în Romånia, însă acestea nu au fost încă afectate de lupta dintre grupurile mamă. Continental AG a investit pe piaţa romånească circa 300 de milioane de euro în cinci fabrici situate în vestul ţării, la acestea adăugåndu-se două centre de inginerie şi un centru de producţie care au intrat în concern odată cu achiziţia Siemens VDO. De asemenea, grupul Schaeffler are capacităţi de producţie în localitatea Cristian din judeţul Braşov, unde au fost investite aproximativ 200 de milioane de euro. Dacă cele două grupuri îşi vor uni activităţile şi în Romånia, concentrarea formată ar deveni cel mai puternic investitor local din domeniul componentelor auto, fiind urmată de Pirelli, cu investiţii de 230 de milioane de euro, şi Lisa Draexlmaier, cu 220 de milioane de euro.
La nivel mondial, unirea companiilor Schaeffler şi Continental într-un singur grup ar plasa entitatea nou creată între primii trei mari producători de componente auto, în funcţie de valoarea vånzărilor, după Denso şi Robert Bosch GmbH. Conform rapoartelor financiare pentru 2007, divizia de subansambluri auto a Bosch a obţinut venituri din vånzări de peste 28 de miliarde de euro, iar Denso, de peste 30 de miliarde de euro. Adunånd cele nouă miliarde de euro obţinute în acelaşi an de Schaeffler cu cele 16 miliarde ale concernului Continental, se poate ajunge la o valoare de 25 de miliarde de euro, poziţionånd eventualul nou grup în primele trei locuri, înaintea unor companii ca Bridgestone, Johnson Controls, Michelin sau Visteon.
Date fiind dimensiunile noii companii, numărul de clienţi afectaţi de instabilitate pe perioada tranzacţiei poate fi foarte mare. Principalul cumpărător de componente de la grupul Continental, concernul Volkswagen AG, a anunţat deja, prin vocea lui Martin Winterkorn, directorul executiv, că speră ca negocierile să se încheie rapid şi pe cale amiabilă. „Aş putea avea o problemă dacă ei se luptă o jumătate de an“, spune Winterkorn, menţionånd că firma sa nu poate fi salvatorul căutat de Continental, pentru că în momentul în care VW ar cumpăra un pachet important de acţiuni, fabricantul de componente nu şi-ar mai putea vinde produsele altei companii constructoare de maşini.
«Din punct de vedere economic, poate fi o afacere bună. Schaeffler are o situaţie financiară solidă şi o politică managerială clară.»
Holger Haerter, director financiar Porsche AG
«Avem nevoie acum de raţiune, nu de un război cu orice preţ. Dacă o preluare este inevitabilă, atunci prefer să nu lăsăm pămåntul pårjolit în urmă.»
Hubertus von Gruenberg, preşedinte al comitetului de supraveghere Continental AG