În momentul în care se va produce, includerea României în spaţiul Schengen va genera avantaje palpabile atât pentru oamenii de rând cât şi pentru companiile de trasport. Călătorii de la vagonul de dormit nu vor mai fi treziţi în creierii dimineţii la frontieră, pasagerii curselor aeriene nu vor mai sta la cozile pentru controlul paşapoartelor, iar şoferii de TIR vor scăpa de staţionările la graniţă.
Cu avionul, cu trenul, cu autocarul sau cu maşina personală, drumul spre Europa va fi mai scurt şi mai plăcut atunci când România şi Bulgaria vor fi acceptate în spaţiul Schengen. Capital a cuantificat economiile de timp şi de bani de care vor beneficia atât românii de rând cât şi companiile de transport odată cu aderarea la spaţiul de liberă circulaţie europeană.
Aerian: n-ai bagaje, scuteşti timp
Pasagerii curselor aeriene care au ca destinaţie o ţară membră a tratatului vor fi primii care vor simţi beneficiile aderării. Mai exact, primii beneficiari vor fi călătorii de wek-end, în aşa-numitele city break.
Concret, dacă vrei să mergi la Paris cu avionul şi nu ţi-ai plănuit să stai acolo mai mult de două nopţi, evident că nu ai niciun motiv să-ţi mai iei bagaj de cală, pentru care trebuie să mai şi plăteşti, în cazul multor companii low-cost. În acest caz, odată coborât din avion, poţi să te îndrepţi liniştit către ieşirea din aeroport, fără a mai pierde timp (câteodată şi peste jumătate de oră) la coada pentru controlul paşapoartelor.
Dacă însă ai bagaj de cală, trebuie să aştepţi sosirea acestuia de pe banda transportoare.
Feroviar: nu te mai trezeşte nimeni la 4 dimineaţa
Scuteşti timp şi, mai ales, confort şi dacă te duci în străinătate cu trenul. Dacă la Giurgiu Nord trenul de Sofia nu stă mai mult de 10-15 minute, la Ruse staţionarea este de aproape o oră.
Numai controlul paşapoartelor durează la bulgari 20-30 de minute. În cazul acestui tren, disconfortul nu este chiar atât de mare, având în vedere că sosirea în frontieră are loc în miezul zilei, după ora trei după-amiază.
Cu totul alta este situaţia la graniţa de vest. De exemplu, trenul Ister Bucureşti Nord – Budapesta Keleti ajunge în frontieră la Curtici la ora 5,58. Adică exact atunci când ţi-este somnul mai dulce îţi bate cineva în uşa cabinei de la vagonul de dormit, pentru controlul paşapoartelor. La întoarcere, acelaşi tren ajunge la graniţă la 23,58. O altă oră când parcă ai vrea să dormi.
Un alt tren pe aceeaşi relaţie, Muntenia, este în frontieră în jurul orei trei dimineaţa şi la dus şi la întors. Cu toate că la frontiera de vest controlul paşapoartelor este operativ, nu puţine au fost situaţiile în care timpul de aşteptare s-a prelungit, pentru că în tren erau, de exemplu, cetăţeni pakistanezi. Odată cu intrarea în Schengen, toate aceste inconveniente vor dispărea.
Rutier: dispar cozile de la graniţă
Avantaje evidente vor fi şi pe şosele. Dacă te duci cu autoturismul propriu, pe la Nădlac vei trece ca prin Strehaia, fără să opreşti. Cea mai mare îmbunătăţire va fi sesizată de sărbători sau în timpul vacanţelor de vară, când în condiţiile actuale punctele de trecere a frontierei se aglomerează.
Îmbunătăţirea va fi şi mai perceptibilă în cazul în care călătoreşti cu autocarul. "În momentul de faţă, fiecare autocar staţionează 20-30 de minute în frontieră, pentru controlul paşapoartelor", a declarat pentru Capital patronul companiei Eurolines, Dragoş Anastasiu.
El a ţinut însă să precizeze că, nici după aderarea la spaţiul Schengen, situaţia nu va fi tocmai roz în privinţa transportului cu autocarul prin Europa: "Să nu ne îmbătăm cu apă rece. Nu se va mai staţiona în punctele de trecere a frontierei, însă, prin sondaj, se pot face controale pe autostradă, după ce ai trecut de graniţă. Dacă e filtru de poliţie, la nemţi control prin sondaj înseamnă că sunt oprite toate autocarele pe care scrie Eurolines sau Atlassib".
De departe, însă, cei mai câştigaţi vor fi şoferii de TIR. "Chiar dacă, teoretic, controlul paşaportului unui şofer nu poate dura mai mult de două minute, sunt şi situaţii în care se formează cozi de câţiva kilometri la punctele de trecere a frontierei. Astfel, şoferul depăşeşte timpul de conducere şi de odihnă şi, odată intrat în Ungaria, este amendat", a declarat pentru Capital secretarul general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Radu Dinescu.
Iar amenzile sunt, legal, de 200 de euro. Nu puţine au fost însă situaţiile în care poliţia maghiară i-a amendat pe şoferii români cu 800 de euro. Companiile la care lucrau au contestat în instanţă cuantumul amenzii, au obţinut câştig de cauză şi şi-au recuperat banii. Asta însă abia după un an de zile.
Dinescu a precizat că orice astfel de punct de control este generator de întârzieri şi, mai ales, de corupţie.
Control, doar în cazuri extreme
După aderare, la Nădlac nu va mai fi decât o frontieră internă a spaţiului de liberă circulaţie europeană. „Frontierele interne pot fi trecute prin orice punct, fără a fi realizată o verificare asupra persoanelor, indiferent de cetăţenie. Statele membre vor elimina toate obstacolele în vederea fluidizării traficului la punctele rutiere de trecere la frontierele interne”, precizează Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră (IGPF).
Potrivit Regulamentului european din 2006 privind crearea unui Cod Comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulaţii a persoanelor peste frontiere (Codul Frontierelor Schengen), controlul la graniţă poate fi introdus de un stat membru doar pentru o perioadă limitată şi numai „în cazul în care există o ameninţare serioasă la adresa securităţii interne şi a ordinii publice”.