Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) propune noi modificări pentru asigurarea RCA, cu scopul de a îmbunătăți condițiile pentru șoferii responsabili și de a descuraja comportamentul neglijent în trafic.

Ce propuneri are ASF privind asigurarea RCA?

Valentin Ionescu, directorul general al sectorului asigurări reasigurări din cadrul ASF, a raportat o creștere a daunelor medii plătite de firmele de asigurări, ajungând la 2,3 miliarde de lei pentru 217.101 contracte în trimestrul trei al acestui an. Suma, conform spuselor sale, se ridică la peste 10.700 de lei, ceea ce reprezintă o creștere de 12% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Oficialul ASF propune o revizuire a sistemului bonus/malus, astfel încât șoferii cu daune să fie penalizați mai sever, iar cei cu un istoric curat în trafic să beneficieze de bonusuri mai mari. Frecvența daunei variază semnificativ în funcție de mai mulți factori, inclusiv orașul de conducere, vârsta șoferului și capacitatea motorului, potrivit Economica.

O altă propunere importantă este aplicarea diferențiată a malusului în funcție de gravitatea accidentului, cu distincții clare între accidentele care rezultă în vătămări corporale, decese sau doar pagube materiale.

ASF sugerează și creșterea gradului de acoperire prin asigurarea RCA a parcului auto național. O măsură propusă este suspendarea înmatriculării vehiculelor fără o asigurare RCA valabilă, verificarea urmând să se facă prin compararea bazelor de date ale BAAR și DRPCIV.

De asemenea, se propune utilizarea camerelor video integrate în sistemele electronice de monitorizare a traficului pentru a verifica existența asigurării RCA.

Problema asigurărilor RCA nu este rezolvată

Amintim că, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu declara recent că plafonarea la asigurarea RCA nu va fi eliminată pur şi simplu fără să fie înlocuită cu un set de măsuri care să permită funcţionarea bună a pieţei, în condiţiile în care probleme ale legislaţiei asigurărilor au contribuit la criza din piaţa RCA.

Șeful Consiliului Concurenţei a arătat că perioada de plafonare va expira anul viitor, iar până atunci trebuie găsită o soluţie, şi a subliniat că problemele legislaţiei din sector au contribuit la criza RCA.

Conform raportului Consiliului Concurenţei, ambele pieţe ale asigurărilor auto înregistrează scăderi ale presiunii concurenţiale faţă de anul anterior, provocate de transformările majore ale industriei asigurărilor din ultimii trei ani, ce au generat dezechilibre majore între cerere şi ofertă.

„Până la sfârşitul anului 2023, un număr extrem de ridicat de asiguraţi, în special de RCA, vor solicita încheierea unor noi contracte, ce vor trebui preluate de către asigurătorii activi rămaşi pe piaţă.

Astfel, dezechilibrul pieţei se va menţine şi în anul 2024, ceea ce ar putea conduce fie la o creştere a tarifelor practicate, fie la o scădere a cererii, în contextului economic actual caracterizat de o inflaţie încă ridicată, ce generează dificultăţi financiare populaţiei”, se menţionează în raport.