În 2009, publisherii online atacă frontal cota de piaţă a regiilor de vânzare, lansând în paralel proiecte de consultanţă şi promovare cross-media. Miza este o piaţă ce ar putea creşte, într-un an de criză, cu 30%.Bătălia declanşată între publisherii şi regiile online are raţiuni atât strategice, cât şi tactice: ţinta este majorarea cotei de piaţă în detrimentul regiilor de vânzări. „Motivul principal este faptul că regiile de vânzări nu oferă servicii tr
În 2009, publisherii online atacă frontal cota de piaţă a regiilor de vânzare, lansând în paralel proiecte de consultanţă şi promovare cross-media. Miza este o piaţă ce ar putea creşte, într-un an de criză, cu 30%.
Bătălia declanşată între publisherii şi regiile online are raţiuni atât strategice, cât şi tactice: ţinta este majorarea cotei de piaţă în detrimentul regiilor de vânzări. „Motivul principal este faptul că regiile de vânzări nu oferă servicii transparente şi de calitate şi de cele mai multe ori regiile au propriile firme de publishing, intrând în conflict de interese cu clienţii lor”, afirmă Călin Fusu, directorul general al Neogen. „Singurul lor atu îl constituie relaţiile pe care şi le-au dezvoltat în timp cu agenţiile de publicitate.”
Intact Interactive, cel mai nou jucător de pe piaţa de internet din România, are ambiţii mari. Cu un portofoliu de 106 site-uri, care include gsp.ro (aproape 844.000 de vizitatori unici în ianuarie 2009), gsptv.ro, stelisti.ro etc., noua structură se poziţionează drept concurent direct al MPI, regia de vânzări a trustului MediaPro. Ambii publisheri atacă podiumul ocupat în prezent de Boom, AdEvolution şi ARBOinteractive, regii care adună împreună 60% din numărul de clienţi unici ai site-urilor monitorizate. Atât Intact Interactive, cât şi MPI funcţionează şi ca regie de vânzări pentru site-uri terţe. „În acest moment, avem toate site-urile Intact, reţeaua Roportal, vodafone.ro, reţeaua legal.net şi alte câteva site-uri mai mici, dar cu mare potenţial”, spune Magda Zander, managing director al Intact Interactive.
Vânzarea de publicitate ca specializare sau orgoliu
Pe piaţă există şi trusturi care vând spaţiul de publicitate doar prin regii externe, precum Ringier, dar şi altele care au creat o firmă doar pentru site-urile proprii, precum Realitatea-Caţavencu. Care este cel mai avantajos sistem? „Internalizarea vânzărilor şi dezvoltarea unui business de tip regie de publicitate sunt două subiecte complet diferite”, spune Călin Rotăruş, managing director al regiei ARBOinteractive.
„În primul caz, marile grupuri de presă au constatat că au rămas în urmă cu dezvoltarea pe online. Astfel, cea mai la îndemână decizie este de a investi într-un departament de vânzări online. De cele mai multe ori, cheltuielile sunt nu doar mai mari decât costurile externalizării acestui serviciu, ci chiar mai mari decât veniturile. Vorbind de al doilea subiect, mie mi se pare că e vorba doar de ambiţii personale şi nu de o raţiune de business.”
Faptul că din ce în ce mai mulţi jucători preferă să meargă pe cont propriu, renunţând la contractele cu regiile, era vizibil încă de anul trecut, când, după doar patru luni, regia de vânzări AdEvolution şi Realitatea-Caţavencu au întrerupt colaborarea, site-urile RC vânzând apoi publicitate printr-un departament intern. „Dezvoltarea după modelul regiilor vine din dorinţa publisherilor de a oferi advertiserilor produse complementare celor aflate deja în portofoliu”, explică Dragoş Gurăroşie, director executiv al F5 X-Media, regia de vânzări şi servicii cross-media a Realitatea-Caţavencu.
„Noi generăm diverse posibilităţi de expunere a mesajului publicitar prin combinarea mijloacelor tradiţionale cu tehnologii de ultimă generaţie – in-stream video ads, mobile ads, site-uri mobile, Bluetooth push, SMS push, advergaming”, adaugă Dragoş Gurăroşie.
Există şi dezavantaje ale vânzării spaţiului de publicitate pe cont propriu. „Internalizarea, dacă nu e dublată de o dezvoltare intensă pe zona de internet, poate duce la scăderea veniturilor, deoarece fragmentarea excesivă a pieţei şi criza financiară vor face ca anumiţi publisheri să aibă dificultăţi în a atrage venituri pe site-urile proprii”, spune Orlando Nicoară, director general al MPI.
Tendinţa va fi ca pe viitor publisherii să se concentreze pe propriul inventar de site-uri, iar regiile, pe agregarea publisherilor mai mici, pe vânzări ne-exclusive sau pe formate specializate, precum publicitate contextuală, video, afiliate marketing, este de părere Ionuţ Oprea, director executiv al International Advertising Bureau România. În acest context, Intact Interactive anunţă lansarea unor „servicii de mobile marketing pe o platformă dezvoltată de o companie din grup, prin care avem acces la toţi cei care trimit SMS-uri la cele cinci televiziuni din grup şi la Radio ZU“, dar şi proiecte de consultanţă şi promovare online pentru antreprenori, pentru care a alocat în acest an două milioane de euro. În schimb, Orlando Nicoară spune că va amâna multe investiţii „până când lucrurile vor căpăta o imagine mai clară“. „Prioritare vor fi investiţiile în servicii, unde încă sunt oportunităţi mari“, adaugă Nicoară. În ciuda crizei, internetul este mediul cu cel mai mare potenţial de creştere în 2009. Piaţa de publicitate online este estimată în acest an la aproape 30 de milioane de euro.
Arina Ureche, director general al Biroului Român de Audit al Tirajelor
4,56 milioane este numărul de utilizatori de internet români, cu vârsta cuprinsă între 14 şi 64 de ani, din mediul urban, potrivit Studiului de Audienţă şi Trafic Internet
Clasamentul de mai sus al publisherilor a fost alcătuit luând în calcul numărul total de afişări (pageviews) generate în reţelele de site-uri ale acestora în perioada de referinţă (ianuarie 2009). Astfel, site-urile MPI au înregistrat 129,22 milioane de afişări, cele ale Intact – 66,24 milioane, iar cele ale Ringier – 51,05 milioane