Diminuarea costurilor industriale, îmbunătăţirea portofoliului de mărci, echilibrarea producţiei la nivel geografic sunt trei dintre deciziile pe care Michael Whitney, country manager-ul producătorului de ulei alimentar Bunge România, le-a luat în numai nouă luni de la venirea sa la cârma firmei.

Printre numeroasele anunţuri de investiţii străine în România şi de profituri spectaculoase, o veste proastă pare de necrezut. Şi totuşi, s-a întâmplat săptămâna trecută, când Bunge România a anunţat că de la
1 septembrie va închide fabrica Interoil Oradea. „Decizia a fost luată în urma unei analize atente a factorilor interni şi externi cu impact puternic atât asupra dezvoltării companiei, cât şi asupra dezvoltării locale“, spune comunicatul de presă transmis de reprezentanţii companiei.

Pentru diminuarea impactului asupra angajaţilor disponibilizaţi, Bunge a contractat o firmă de consultanţă în resurse umane care va intervieva fiecare angajat, îi va ajuta să îşi facă un CV şi să îşi găsească un alt loc de muncă. Va avea loc şi un târg de joburi. „Un domn de 62 de ani era foarte nefericit pentru că nu credea că îşi va mai schimba slujba vreodată, din cauza vârstei“, spune country managerul firmei, Michael Whitney.
Mutarea este parte a schimbărilor de strategie decise de companie în ultimele luni. A fost închisă şi fabrica din Bulgaria, aflată lângă Varna, iar producţia de aici ar putea fi mutată la Buzău din 2008. Managerul spune că astfel a echilibrat răspândirea producţiei, concentrată anterior în nordul ţării, lăsând descoperită partea de sud.
În prima jumătate a anului, conform companiei de cercetare a pieţei Nielsen, piaţa uleiului s-a ridicat la peste 235 de milioane de lei (71,2 mil. euro), iar în intervalul iunie 2006 – mai 2007, la 435 de milioane de lei (131,8 mil. euro), reprezentând 125 de milioane de litri. Cea mai vândută marcă de ulei, după volum, este Ulvex, marca Agricover, acum în portofoliul Bunge, urmat de Raza Soarelui şi Bunica. Calculat în funcţie de valoarea vânzărilor, clasamentul se schimbă, lider fiind Bunica.

„Piaţa e foarte segmentată în România, poate mai mult decât în alte locuri“, spune Whitney. „În Ungaria, de exemplu, există două segmente: private label şi de larg consum. În România, este un segment premium foarte bine dezvoltat, cu mărci precum Floriol, Soreanca şi Bunica. Este un segment de larg consum, cu Unisol, Ulvex, Muntenia. Segmentul economic şi private label sunt şi ele bine reprezentate“. Managerul spune că tocmai faptul că românii înţeleg bine această segmentare permite o dezvoltare sănătoasă. Compania a produs şi în segmentul private label pentru Metro, Billa şi Plus Discount.

Bunge este în plin proces de reconstrucţie. Pe lângă echilibrarea geografică a producţiei, compania a mai achiziţionat, printr-o tranzacţie cu Agricover, mărcile Soreanca şi Ulvex. În plus, colaborarea cu firma din Buzău va continua şi pe viitor, datorită sistemului de distribuţie pe care managerii Agricover l-au dezvoltat. Decizia de reducere a costurilor industriale, prin închiderea celor două fabrici, va contribui şi ea la îmbunătăţirea rezultatelor financiare anuale. În 2005, Bunge a avut pierderi, iar despre rezultatele anului 2006, directorul se limitează la a spune că sunt „substanţial îmbunătăţite“. Un alt avantaj, de data aceasta pentru întreaga piaţă, este diminuarea competiţiei pe preţ. „Unele din companiile mai mici, care influenţau puternic lupta aceasta pe preţ, au decis să se retragă din producţia de ulei şi s-au reorientat către biodiesel. Ca urmare, lupta pe preţuri începe să descrească, lucrurile fiind mai normale“, spune Whitney. Ceea ce aduce un punct în plus României pe harta est-europeană. „România este o ţară importantă“, subliniază Whitney. „Sunt 22 de milioane de potenţiali clienţi, veniturile sunt în creştere, sectorul agricol se dezvoltă şi el rapid… este o piaţă atractivă, toţi indicatorii merg în direcţia bună. Dintr-o perspectivă de business, nu mă pot gândi la nicio altă ţară est-europeană în care aş prefera să lucrez acum. Este ca Polonia la începutul anilor ‘90“.

La nivel global, compania Bunge este activă în domeniul agroindustrial şi al produselor alimentare. În 2006, firma a înregistrat vânzări de 25 miliarde de dolari. În Europa are peste 5.000 de angajaţi în 21 de fabrici din 14 ţări. Principalii concurenţi pe piaţa românească sunt Cargill, Argus şi Prutul. 

55-4737-17_michaelwitney_mb.jpgPunct cheie
«Din punct de vedere strategic, România este o ţară cheie pentru noi. Principalul motiv este că în România sectorul agricol este unul important, iar producţia este una relativ mică faţă de cea a altor ţări europene.»
   Michael Whitney, country manager Bunge România


 55-4935-454.jpg