Conform comunicatului emis de CCR, modalitatea de calcul a impozitului nu era clar definită, ceea ce încălca principiile de claritate și previzibilitate prevăzute de Constituție. Curtea a constatat că metoda de calcul se baza pe partea contributivă și necontributivă a pensiilor, utilizând indicatori variabili, precum câștigul mediu salarial brut și net, fără a preciza perioada de referință.
Această ambiguitate contravenea prevederilor articolului 1, alineatul 5, din Constituție, care impune respectarea legii și a calității normelor.
Impozitarea progresivă a părţii necontributive din pensii, neconstituţională
De asemenea, Curtea a observat că raportarea anuală la indicatori variabili, în cazul pensiilor cu componentă necontributivă, crea premisele pentru recalculări permanente. Această practică era considerată incompatibilă cu prevederile constituționale care asigură stabilitatea și securitatea raporturilor juridice.
CCR a subliniat că legiuitorul are dreptul de a reglementa utilizarea resurselor financiare ale statului, dar acest drept trebuie exercitat în conformitate cu cerințele constituționale de legalitate și securitate juridică.
În aceste condiții, dispozițiile Codului Fiscal rămân aplicabile în ceea ce privește cota unică de impozit de 10% pentru fiecare categorie de venit impozabil, decizia fiind definitivă și obligatorie.
Articolul 101 din Legea nr. 227/2015 prevedea impozitarea diferențiată a veniturilor din pensii, aplicând cote de 10%, 15% sau 20%, în funcție de valoarea acestora raportată la indicatorii salariali. Cu toate acestea, CCR a concluzionat că lipsa de claritate a normelor genera incertitudini juridice și încălca principiile constituționale fundamentale.
„În şedinţa din data de 19 decembrie 2024, Curtea Constituţională, în cadrul controlului de constituţionalitate a posteriori, cu majoritate de voturi, a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art.101 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal sunt neconstituţionale.
În esenţă, Curtea a constatat că, în ceea ce priveşte modalitatea de calcul a impozitului care se bazează pe partea contributivă şi pe partea necontributivă a pensiilor, precum şi pe doi indicatori variabili [câştigul mediu salarial brut şi câştigul mediu salarial net], textul nu precizează care este în concret modalitatea de calcul a părţii contributive, respectiv perioada la care se raportează partea contributivă a venitului din pensii, ceea ce determină încălcarea prevederilor art.1 alin.(5) din Constituţie.
Din moment ce indicatorii folosiţi în formula de calcul nu sunt constanţi, iar valoarea lor se stabileşte anual, o dată cu adoptarea legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul respectiv, textul de lege criticat creează premisele pentru ca pensia aflată în plată să fie permanent repusă în discuţie şi să fie supusă unei recalculări anuale, prin raportare la fiecare nou nivel al câştigului salarial mediu brut şi al câştigului salarial mediu net, ceea ce încalcă dispoziţiile art.1 alin.(3) şi (5), precum şi ale art.15 alin.(2) din Legea fundamentală.
Legiuitorul are dreptul de a reglementa formarea, administrarea, întrebuinţarea şi controlul resurselor financiare ale statului, astfel cum rezultă din prevederile Legii fundamentale, însă acest drept este supus cerinţelor constituţionale referitoare la principiul legalităţii şi securităţii raporturilor juridice fiscale, în componenta privind calitatea normelor.
Curtea a constatat că, în aceste condiţii, rămân aplicabile dispoziţiile Codului fiscal referitoare la cota de impozit de 10% aplicabilă fiecărei surse din fiecare categorie de venit impozabil. Decizia este definitivă şi general obligatorie”, a transmis CCR într-un comunicat.
Curtea a anulat prevederile referitoare la impozitarea progresivă
Astfel, Curtea a anulat prevederile referitoare la impozitarea progresivă, menținând aplicabilitatea cotei de impozit de 10% pentru toate categoriile de venituri din pensii.
Decizia simplifică regimul fiscal, eliminând recalculările frecvente și incertitudinile cauzate de utilizarea indicatorilor variabili.