Şoferii posesori ai permiselor B1 şi B care au o vechime mai mică de un an de la obţinerea carnetului auto ar putea fi obligaţi să fie însoţiţi de o persoană adultă, membru al familiei sau posesor al permisului de conducere cu o vechime de cel puţin cinci ani, în deplasarea pe timp de noapte.
Acest amendament al senatorului Nicolae Moga la proiectul de modificare a Codului rutier propus de Guvern a fost adoptat marţi de către senatorii din Comisiile juridică, pentru apărare şi pentru administraţie publică.
Conform amendamentului adoptat, şoferii posesori ai categoriilor B1 şi B care au o vechime mai mică de un an de la obţinerea permisului de conducere au obligaţia să nu conducă vehicule din categoria B sau BE cu o putere a motorului mari mare de 110 Kw şi 'să nu conducă vehicule din categoriile A1, A2 (dacă nu a posedat anterior A1), B1, B şi BE pe timpul nopţii pe drumurile acoperite cu gheaţă, zăpadă, polei'.
Amendamentul mai prevede obligaţia pentru această categorie de şoferi 'să nu conducă vehicule din categoriile A1, A2 (dacă nu au posedat anterior A1), B1, B, BE pe autostrăzi, pe timpul nopţii sau pe timpul zilei când vizibilitatea este redusă sub 100 de metri', şi să fie însoţiţi de o persoană adultă, membru al familiei sau posesor al permisului de conducere cu o vechime de cel puţin cinci ani, în deplasarea pe timp de noapte pentru vehiculele din categoria B sau BE.
La depunerea acestor amendamente, senatorul Nicolae Moga a motivat că legislaţia românească trebuie să ţină cont de practica europeană şi de faptul că, anual, în România, aproximativ 27% din accidentele grave de circulaţie sunt produse de conducătorii auto cu vârste cuprinse între 18 şi 25 de ani.
"Varianta optimă pentru conducătorii auto începători de a dobândi experienţă în condiţii minime de risc este instituirea unor restricţii de deplasare" a arătat iniţiatorul.
Astfel, valabilitatea permiselor de conducere va fi de cinci ani pentru persoanele de până la 60 de ani şi de trei ani pentru cei cu vârsta peste 60 de ani în cazul autovehiculelor cu mai multe locuri (C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb, Tv).
Valabilitatea permisului pentru autoturisme şi motociclete pentru şoferii de până la 60 de ani ar urma să fie de zece ani, de cinci ani pentru cei până la 70 de ani şi de trei ani peste această vârstă.
Acelaşi senator a mai propus un amendament, de asemenea adoptat, potrivit căruia unităţi de asistenţă medicală autorizate ar trebui să facă examinarea medicală pentru eliberarea permisului de conducere numai după ce rubrica "Antecedente personale" din fişa medicală a fost completată de către medicul de familie sau unitatea medicală care îl are în evidenţă pe solicitant.
Acesta şi-a argumentat, în scris, amendamentul arătând că policlinicile şi cabinetele autorizate care efectuează examinarea medicală nu dispun de o evidenţă medicală care să conţină istoricul fiecărui pacient sau informaţii despre o eventuală boală cronică.
Senatorii din Comisiile senatoriale juridică, pentru apărare şi administraţie publică mai propun ca toate vehiculele pe care se desfăşoară proba practică a examenului de obţinere a permisului de conducere, inclusiv motocicletele, să fie echipate cu sisteme tehnice de monitorizare audio-video pentru asigurarea şi verificarea legalităţii examenului.
Ei au adoptat, în acest sens, un amendament la proiectul Guvernului de modificare a Codului rutier. Modificarea aparţine senatorului PSD Darius Vâlcov.
În varianta iniţială, proiectul de lege pentru modificare a Ordonanţei de urgenţă 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice prevedea că sunt exceptate de la aceste dotări, la proba practică, mopedele, motocicletele şi triciclurile cu motor.
Vâlcov a explicat că în prezent există echipamente performante care pot fi amplasate pe orice vehicul cu care se susţine examenul auto.AGERPRES