Viziunea unui Oraș Verde
Se schimbă harta României! Grațian Mihăilescu subliniază că, în contextul politicilor de sustenabilitate promovate de Comisia Europeană, România nu are altă opțiune decât să urmeze această tendință.
Cu finanțări disponibile, principalul obstacol rămâne lipsa de expertiză și lipsa de proactivitate din partea administrației.
Un oraș verde este descris de Mihăilescu ca fiind unul cu multe spații verzi, pietonal, cu planificare urbană ecologică, mobilitate sustenabilă și implicare activă a cetățenilor.
Provocările orașelor românești
Într-o conversație cu Ciprian Stănescu, Mihăilescu observă că primarii se tem să facă schimbări majore, de teama reacției cetățenilor.
El subliniază importanța implicării comunității în procesul de luare a deciziilor pentru a asigura acceptarea și succesul proiectelor de sustenabilitate.
Exemple pozitive și proiecte de viitor
Urbanize Hub este implicat în diverse proiecte de regenerare urbană, menite să transforme orașele într-un mod sustenabil.
Mihăilescu menționează orașe precum Sibiu, Timișoara, Cluj-Napoca și Oradea ca fiind exemple de bună practică în acest sens.
Inevitabil, din România vor dispărea oraşe şi comune
Se schimbă harta României! Fondatorul Urbanize Hub a explicat şi ce ne aşteaptă în următorii 15-20 de ani. Unele dintre comunele şi oraşele mici ale României vor dispărea complet de pe hartă.
„Noi, ca mental, trebuie să înțelegem că orașele mici, unele din comune, vor dispărea în următorii 15-20 de ani, pentru că lumea va migra în orașele mari, sau va pleca din România.
Deci este o realitate cu care trebuie să ne obișnuim. Că nu există soluții, nu există medicamente pentru asta”, a afirmat Grațian Mihăilescu pentru Pro Verde.
Viitorul orașelor românești: provocări și perspective. Urbanizarea și suprapopularea în România
Conform estimărilor, până în 2050, procentul populației urbane la nivel global va ajunge la aproape 70%.
În România, acest fenomen duce la suprapopulare în unele orașe și scăderea populației în altele, provocând o presiune crescută asupra resurselor alimentare, spațiilor de locuit și parcărilor.
Problema spațiilor verzi și poluarea
Conform normelor Uniunii Europene, un oraș ar trebui să ofere cel puțin 26 de metri pătrați de spațiu verde pe cap de locuitor. În 2014, doar cinci orașe din România îndeplineau această cerință.
Lipsa spațiilor verzi conduce la niveluri ridicate de poluare, iar peste 20 de orașe românești au fost incluse în 2018 în topul celor mai poluate orașe din lume.
Congestia Traficului
Un alt indicator al problemelor urbane este congestia traficului. În 2011, Bucureștiul se afla pe locul 11 în topul orașelor cu cel mai aglomerat trafic la nivel mondial și pe locul 3 în Europa, ceea ce indică nevoia urgentă de soluții pentru mobilitatea urbană.
În fața acestor provocări, România trebuie să adopte strategii inovatoare și sustenabile pentru a asigura un viitor viabil pentru orașele sale.
Aceasta implică atât dezvoltarea unei culturi inovative, cât și utilizarea noilor tehnologii pentru a aborda problemele de mediu, congestia traficului și calitatea vieții urbane.