Autoritățile române propun modificări importante în Codul Rutier, având în vedere nevoia de a evalua periodic capacitatea de a conduce a șoferilor vârstnici. Aceste modificări vizează în special persoanele cu vârsta de peste 70 de ani, stabilind reguli mai stricte pentru valabilitatea permiselor de conducere. Scopul acestor reglementări este de a asigura siguranța tuturor participanților la trafic, printr-o verificare riguroasă a aptitudinilor de conducere ale șoferilor seniori.
Reguli noi la permisele de conducere pentru seniori
Noua legislație va schimba perioada de valabilitate a permiselor de conducere pentru persoanele în vârstă. Concret, șoferii cu vârsta de peste 70 de ani vor avea permisele valabile doar timp de cinci ani. Aceasta reprezintă o modificare semnificativă, având în vedere că în prezent, toți șoferii din România au permise cu o valabilitate de 10 ani, indiferent de vârstă.
„Valabilitatea administrativă a permiselor de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, A1, A2, A, B, B1 și BE, deținute de persoane cu vârsta de 70 de ani și peste, este de 5 ani”, se specifică în noua reglementare.
Scăderea capacităților cognitive odată cu înaintarea în vârstă
Pe lângă reducerea perioadei de valabilitate a permiselor, se propun și teste medicale mai frecvente pentru șoferii seniori. Aceste evaluări sunt menite să verifice dacă aceștia mai au capacitatea de a conduce în siguranță.
Experții subliniază importanța acestor teste, afirmând că pentru a fi un foarte bun conducător auto, trebuie să fii apt din punct de vedere al sănătății.
„Ca să fii un foarte bun conducător auto, trebuie să fii apt din punct de vedere al sănătății, iar pentru asta sunt examenele medicale. Cel mai important este să avem acești stimuli: auz, văz, orientare în spațiu la capacitate maximă. Trebuie să auzim bine, să vedem bine, să ne orientăm în spațiu”, adaugă experții.
Cercetările arată că, pe măsură ce oamenii îmbătrânesc, aceste abilități esențiale pot scădea. Cu toate acestea, seniorii pot avea și avantaje, comparativ cu tinerii lipsiți de experiență.
„Cunoaștem foarte bine faptul că, odată cu avansarea în vârstă, acești factori foarte importanți scad, dar și oamenii trecuți de o anumită vârstă au un avantaj față de tinerii fără experiență. Trebuie să facem aceste vizite medicale, cu atât mai mult cu cât ești mai în vârstă”, spun specialiștii.
Propuneri pentru testarea aptitudinilor de conducere
Propunerile Comisiei Europene se concentrează pe introducerea unor teste de evaluare a aptitudinilor de conducere după împlinirea vârstei de 70 de ani. Aceste teste ar putea include atât controale medicale, cât și chestionare de autoevaluare.
„Comisia a propus ca testele de stabilire a aptitudinii de a conduce să fie introduse cu o frecvență, după vârsta de 70 de ani. De exemplu, dacă se poate impune un control medical sau un chestionar de autoevaluare. Scopul este de a reduce numărul de șoferi care nu sunt apți să conducă și de creștere a siguranței rutiere”, se precizează în documentele oficiale.
Scopul acestor măsuri este de a reduce numărul șoferilor care nu sunt apți să conducă, contribuind astfel la creșterea siguranței rutiere. Modificările recente din Codul Rutier reflectă o preocupare tot mai mare pentru siguranța tuturor participanților la trafic, în special pentru cei vulnerabili.