Dispar casele de tip self-scan din supermarketuri?

Vor dispărea casele de tip self-scan din supermarketuri? În urmă cu un an, decizia retailerului francez Auchan de a renunța la casieri a stârnit un val de nemulțumiri pe rețelele sociale. În martie 2023, compania a anunțat că va înlocui complet casierii cu case de tip self-service. Implementarea s-a realizat treptat, 12 magazine Auchan din București, Cluj, Constanța, Brașov, Iași și Timișoara fiind echipate cu noul sistem, urmând ca până în 2025 acesta să fie disponibil în toate unitățile rețelei.

Casele de tip self-service sunt frecvent întâlnite în marile lanțuri de magazine, inclusiv Kaufland și Carrefour.

Acest val de automatizări a venit cu angajamentul marilor retaileri de a oferi o experiență de cumpărături mai rapidă, însă problemele nu au întârziat să apară. Pe lângă reducerea locurilor de muncă, implementarea acestor sisteme a dus la o creștere a cazurilor de furt din magazine.

Potrivit CNN, comercianții cu amănuntul se confruntă cu problema „shrink” – o pierdere de marfă fie din cauza furturilor mărunte, fie din cauza erorilor clienților, cum ar fi scanarea greșită a unui tip de marfă. Un studiu internațional a arătat o rată de pierdere de 4% în cazul companiilor cu case de marcat de tip self-service.

Lanțul de supermarketuri Booths din Anglia a decis să renunțe la majoritatea caselor de marcat self-service din magazinele sale, ca răspuns la cererea clienților. Doar două dintre magazinele companiei vor păstra casele de marcat unde clienții își scanează singuri produsele.

De asemenea, lanțul de magazine Walmart a anunțat recent că renunță la casele de tip self-service.

Ce se va întâmpla în România?

Pentru a determina dacă astfel de probleme sunt prezente și în România, „Adevărul” a solicitat opinia reprezentanților Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR).

„La Asociație nu am primit informări de la membrii noștri că s-ar lua în calcul renunțarea la self-scan. Esențial rămâne ritmul și modalitatea de implementare în acord cu răspunsul consumatorilor”, a transmis AMRCR, la solicitarea „Adevărul„.

Întrebați dacă există informații despre suplimentarea numărului de casieri, pe lângă aparatele self-scan existente, sau despre întărirea supravegherii pentru a preveni furturile, AMRCR a răspuns:

„Încă nu avem evaluări sau semnale că fenomenul respectiv (furturile – n. red.) ar fi evoluat”.

Mulți clienți „preferă” casele de tip self service pentru a fura

Peste jumătate dintre clienții din generația Z preferă casele de marcat self-service și ar renunța chiar la magazinele lor preferate pentru a le folosi, conform datelor furnizate de Avery Dennison, raportate de NY Post.

Se pare că generația Z nu preferă casele de marcat self-service pentru că sunt independenți sau introvertiți, ci pentru că le oferă ocazia să fure. De fapt, o treime dintre tinerii cumpărători au recunoscut că au furat în timp ce își scanau singuri cumpărăturile.

Potrivit unui sondaj recent realizat de LendingTree, care a inclus 2.000 de americani, aproape jumătate dintre respondenții din generația Z au declarat că fură cel mai scump articol din coșul de cumpărături, în timp ce doar 37% au spus că ar fura doar articole indispensabile.

Mai mult, unii au afirmat că acest comportament infracțional este o formă de răzbunare.

„Avem atât de multe companii cărora nu le pasă de clienții lor, ci doar de a face bani”, a spus un adolescent.

La acea vreme, pe internet au circulat numeroase sfaturi și trucuri pentru furtul din magazine, devenind virale.