Mașinile vechi, vizate de controale ITP anuale
Noua propunere a Comisiei Europene prevede ca vehiculele cu o vechime mai mare de zece ani să fie supuse inspecției tehnice anuale (ITP). Autoritățile europene justifică această măsură prin dorința de a crește siguranța rutieră și de a reduce emisiile de poluanți.
Conform datelor citate de Comisie, vehiculele mai vechi sunt implicate mai frecvent în accidente și sunt mai predispuse la defecțiuni tehnice. În plus, acestea emit mai mulți poluanți comparativ cu mașinile noi sau moderne.
Prin introducerea unei inspecții anuale, oficialii europeni estimează o scădere a accidentelor și a deceselor în trafic cu până la 1%. Deși procentul pare redus, specialiștii subliniază că acest lucru ar putea însemna salvarea a mii de vieți în fiecare an în întreaga Uniune Europeană.
Diferențe majore între statele membre
În prezent, normele privind inspecția tehnică a vehiculelor variază considerabil de la un stat membru la altul. De exemplu, în Germania, toate vehiculele sunt verificate o dată la doi ani, indiferent de vechimea lor. Mașinile noi sunt supuse primei inspecții abia după trei ani de la înmatriculare.
În România, ITP-ul trebuie făcut prima dată la 3 ani de la achiziționarea unei mașini noi. Mașinile mai vechi de 12 ani trebuie verificate în fiecare an. Mașinile care au mai mult de 3 ani și mai puțin de 12 ani trebuie să facă verificarea odată la 2 ani.
Astfel, dacă propunerea Comisiei Europene va fi adoptată, șoferii din Germania și din alte state cu reguli similare vor trebui să se adapteze unei noi realități, aducând vehiculele vechi la control tehnic în fiecare an. Acest lucru presupune nu doar costuri suplimentare pentru proprietarii de autoturisme, ci și o logistică mai complexă pentru centrele de inspecție auto.
Pe de altă parte, în mai multe state membre ale UE, inspecția anuală a mașinilor mai vechi este deja o practică. Astfel, armonizarea la nivel european ar putea aduce un plus de echitate între șoferii din diverse țări, dar și o creștere a siguranței în traficul transfrontalier.

Propunerea Comisiei Europene așteaptă aprobarea
Conform informațiilor transmise de ECHO24, pentru ca această propunere să intre în vigoare, este necesară aprobarea ei atât de Parlamentul European, cât și de Consiliul Uniunii Europene. Acest proces legislativ ar putea dura luni sau chiar ani, în funcție de dezbaterile politice și negocierile care vor avea loc.
Inițiativa face parte dintr-un pachet mai amplu de măsuri menite să îmbunătățească siguranța rutieră și să reducă impactul transporturilor asupra mediului. Oficialii europeni subliniază că, deși defectele tehnice nu sunt principala cauză a accidentelor, riscurile asociate vehiculelor în stare tehnică precară sunt suficient de mari pentru a justifica intensificarea controalelor.
Astfel, propunerea privind inspecția tehnică anuală pentru mașinile mai vechi de zece ani reflectă atât preocupările legate de siguranță, cât și cele privind protecția mediului înconjurător.