Începând cu decembrie 2024, o nouă reglementare fiscală schimbă fundamental modul în care sunt se vor emite aceste bonuri fiscale pentru plățile cu cardul. Măsura este privită ca un pas către modernizare și sustenabilitate, dar ridică semne de întrebare cu privire la drepturile consumatorilor și adaptabilitatea comercianților.

Bonuri fiscale și regulile noi

Conform noilor prevederi, bonurile fiscale nu vor mai fi imprimate la plățile cu cardul decât dacă clienții solicită acest lucru în mod expres.

Această schimbare aduce mai multă flexibilitate în utilizarea caselor de marcat electronice, contribuind la eficientizarea tranzacțiilor.

bonuri fiscale
SURSA FOTO: Dreamstime

Experții în fiscalitate de la PwC și D&B David și Baias subliniază beneficiile pentru ambele părți implicate.

Se așteaptă ca această schimbare să aducă beneficii semnificative atât pentru comercianți, cât și pentru consumatori, facilitând o experiență de cumpărare mai fluidă și mai modernă”, afirmă specialiștii, adăugând că soluția este în concordanță cu tendințele europene.

Propunerea a fost susținută de mediul de afaceri, care a insistat asupra necesității de simplificare a proceselor administrative.

În plus, alinierea la standardele internaționale reprezintă un alt argument solid pentru această decizie legislativă.

Impactul asupra obligațiilor comercianților

Deși bonurile nu vor mai fi imprimate automat, companiile sunt în continuare obligate să le emită și să le comunice la cerere.

Aceasta este o nuanță importantă a legii, care a rezultat din dezbaterile parlamentare. Reglementarea păstrează echilibrul între flexibilitatea procesului și protecția consumatorilor.

Textul legal specifică obligația de „imprimare/înmânare” a bonurilor fiscale, ceea ce înseamnă că acestea trebuie să fie disponibile oricând sunt cerute de clienți.

În acest sens, comercianții vor trebui să-și adapteze tehnologiile și politicile pentru a răspunde cerințelor legale.

Îmbunătățiri de sustenabilitate

Pe lângă eficientizarea tranzacțiilor, măsura contribuie la reducerea consumului de hârtie. În contextul politicilor de mediu și sustenabilitate, reducerea utilizării resurselor fizice este o prioritate pentru multe companii.

Aceasta aduce beneficii și în zona responsabilității sociale corporative, unde practicile de ESG devin din ce în ce mai importante.

Probleme în returnarea produselor

Unul dintre cele mai mari semne de întrebare ridicate de experți este legat de returnarea produselor fără bon fiscal. Textul legii prevede că lipsa unui bon nu afectează drepturile consumatorilor, dar practica poate să demonstreze contrariul.

„Clienții urmează să își exercite drepturile legale în baza extraselor bancare aferente. Totuși, rămâne de văzut cum vor dovedi, în practică, consumatorii achiziția de bunuri și servicii în baza extraselor bancare, având în vedere că de multe ori acestea nu conțin decât referiri punctuale la suma achitată și furnizorul care a încasat-o, fără a indica de cele mai multe ori obiectul achiziției. Totuși, în contextul în care agenții economici vor fi în continuare obligați să emită bonuri fiscale, deci o solicitare din partea consumatorilor ar putea fi urmărită prin raportare la evidențele acestora, modificarea legislativă ar putea genera nevoia unei adaptări a tehnologiei și politicilor comerciale ale comercianților pentru a asigura protecția consumatorilor și, în același timp, contracararea abuzurilor” afirmă experții.

Cu toate acestea, există dificultăți în utilizarea extraselor pentru a demonstra detalii precise despre achiziții. De exemplu, un extras bancar poate menționa suma și numele comerciantului, dar nu include detalii despre produsele cumpărate.

Adaptarea tehnologiei și procedurilor comerciale devine esențială pentru a proteja drepturile consumatorilor și a preveni eventualele abuzuri.

Comerțul modern va trebui să găsească soluții eficiente, cum ar fi implementarea bonurilor electronice și a arhivelor digitale.

Excepții pentru automatele comerciale

O altă modificare notabilă a Codului Fiscal elimină obligația emiterii de facturi și utilizării caselor de marcat electronice pentru automatele comerciale care acceptă plăți cu cardul.

Această măsură reduce complexitatea operațiunilor pentru aceste echipamente, facilitând utilizarea lor pe scară largă.

Modele internaționale și provocări locale

În timp ce majoritatea țărilor din Uniunea Europeană au adoptat soluții similare, în România există încă provocări legate de aplicarea noilor reglementări.

Emiterea electronică a bonurilor fiscale este standard în multe state, dar România a făcut un pas înainte, eliminând însăși regula comunicării bonurilor la plățile cu cardul.

„Pe lângă avantajele clare pe care această intervenție legislativă o aduce bunei derulări a afacerilor din România, considerăm că de lege ferenda este util și chiar necesar ca legiuitorul să reglementeze mai clar și detaliat mecanismele de aplicare a bonurilor fiscale electronice, pentru a alinia într-o manieră coerentă regimul emiterii, circulației și arhivării acestora, prin raportare la regimul bonurile fiscale emise pe format hârtie sau convertite în format electronic” menționează experții.

Ei subliniază importanța unei abordări coerente pentru a facilita tranziția către un sistem complet digitalizat.