Companiile petroliere trebuie să afişeze simultan majorarea preţurilor la carburanţi, pentru ca firmele să nu se influenţeze reciproc, întrucât concurenţa pe piaţa carburanţilor este una redusă, se arată într-un comunicat de presă al Consiliului Concurenţei.
Ancheta Consiliului a confirmat faptul că existenţa unui lider, care deţine aproximativ jumătate din piaţă, are efect direct asupra modului în care se modifică preţurile cu amănuntul la carburanţi, acesta fiind, de regulă, şi iniţiatorul modificărilor de preţ.
Consiliul Concurenţei nu nominalizează compania, însă lider pe această piaţă este OMV Petrom, care deţine peste 700 de benzinării, sub brandurile OMV şi Petrom. Compania este urmată, pe această piaţă, de Rompetrol, Lukoil, Mol, Socar şi Gazprom.
Raportul autorităţii de concurenţă mai arată că, în acelaşi timp, fiecare companie monitorizează constant activitatea concurenţilor şi reacţionează la modificările de preţuri ale acestora. Astfel, companiile concurente preferă să adopte un comportament similar cu cel al liderului din punctul de vedere al modificărilor de preţuri, acestea realizându-se, de cele mai multe ori, într-un interval de maximum 24 de ore.
„În aceste condiţii, concurenţa pe piaţa comercializării cu amănuntul de carburanţi din România este redusă, fapt care se reflectă asupra nivelului preţurilor cu amănuntul la carburanţi. Ca urmare, în vederea creşterii concurenţei în acest sector, Consiliul Concurenţei susţine elaborarea unui act normativ prin care să se stabilească numărul creşterilor de preţ săptămânale, zilele în care se pot efectua aceste creşteri şi ora modificării, valabile pentru toate companiile de pe piaţă, pentru reducerile de preţ neimpunându-se nicio restricţie de acest fel, acestea putând fi operate oricând”, susţine Consiliul.