Conflictul dintre Rusia și Ucraina a adus pentru portul Constanța și o serie de oportunități economice care, însă, s-au transformat într-o presiune.
Portul Constanța luptă să devină tot mai competitiv
Conflictul armat din Ucraina a generat nu doar un potențial economic, ci și o presiune semnificativă pe care o are acum portul Constanța. Din această cauză, dezvoltarea și modernizarea acestuia au devenit imperative. Asta arată declarațiile făcute de către reprezentanții organizației patronale Constanta Port Business Association (CPBA).
Conform unui comunicat, CPBA a formulat propuneri menite să contribuie la reducerea blocajului în zona Mării Negre. Vrea să ofere „soluții valide implementate de către autorități, care au răspuns nevoilor de creștere a capacităților de operare și a eficienței în servicii”.
Astfel, pentru anul 2024, CPBA își propune să continue misiunea de creștere a competitivității portului Constanța, prin consolidarea parteneriatelor și adaptarea dinamică la schimbările din contextul geopolitic și economic.
„Încă din anul 2022 CPBA a depus la Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii un proiect pentru creşterea capacităţii de operare, solicitând aprobarea unei Scheme de ajutor de stat pentru realizarea de investiţii în suprastructură portuară”, se menţionează în comunicat.
Potrivit informațiilor furnizate de sursa menționată, în anul 2023, prin reziliență și colaborarea sinergică cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) și Comisia Europeană (CE), CPBA a reușit să accelereze accesul la fondurile europene nerambursabile și depunerea de proiecte private în cadrul Programului Transport 2021-2027.
„Aceste resurse vor fi direcţionate către dezvoltarea infrastructurii şi suprastructurii portuare, având impact semnificativ asupra capacităţii de operare şi eficienţei serviciilor portuare”, se mai precizează în comunicat.
Au fost trimise propuneri pentru eliminarea blocajelor
În același timp, CPBA a transmis în mod constant propuneri pentru optimizarea proceselor și eliminarea blocajelor în trafic. Apelurile au fost către autoritățile guvernamentale, portuare și Comisiei Europene. Ele au ca scop adaptarea capacității de preluare a fluxurilor de marfă în creștere record din acest an.
„Ca răspuns, anul 2023 a adus implementarea de către autorităţi a propunerilor de reorganizare a zonelor de acostare şi manevră portuară pentru nave fluviale (relocarea danei de aşteptare în zona Cernavodă), modernizarea traficului rutier prin digitalizare şi simplificarea proceselor în lanţul de transport maritim şi fluvial”, susţin reprezentanţii organizaţiei.
Totodată, reprezentanţii CPBA susţin că 2023 a fost un an deosebit. Acesta s-a axat „pe iniţiative strategice pentru dezvoltare portuară şi consolidarea poziţiei portului Constanţa la nivel internaţional”.
„CPBA a reprezentat o forţă determinantă în evoluţia portului Constanţa în anul 2023, acţionând într-un context geopolitic complex cu atenţie, flexibilitate şi competenţă în domeniul transportului naval”, se mai spune în comunicat.