Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) a publicat la sfârşitul lunii februarie trei proiecte pe site-ul său care vizează Programul Rabla.
Primul este Proiectul de Ordin al ministrului Mediului, Apelor şi Pădurilor pentru modificarea şi completarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2020-2024, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 324/2020.
De asemenea, a fost publicat și Proiectul de Ordin al ministrului Mediului, Apelor şi Pădurilor pentru modificarea şi completarea Ghidului de finanțare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2020-2024, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 323/2020.
În fine, a fost publicat Proiectul de Ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor pentru modificarea Ghidului de finanţare a Programului privind casarea autovehiculelor uzate, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.261/2022, conform zf.ro, citat de Mediafax.
Modificări la Programul Rabla Clasic
Printre cele mai importante modificări ale ghidului de finanţare, se regăsesc:
– reducerea emisiilor pentru acordarea primei de casare, la maximum 155 g CO2/km în sistem WLTP;
– stabilirea unui plafon al valorii solicitate la decontare de minim 300.000 lei;
– eliminarea condiţiei de a casa un autovehicul uzat în schimbul achiziţionării unui autovehicul nou, pentru instituţii publice;
– eliminarea posibilităţii de a anula Notele de înscriere;
– modificarea valabilităţii Notei de înscriere la o perioadă de 90 de zile.
Modificări la Programul Rabla Plus
Printre cele mai importante modificări ale ghidului de finanţare, se regăsesc:
– stabilirea unui plafon al valorii solicitate la decontare de minim 1.000.000 lei;
– eliminarea obligaţiei casării unui autovehicul uzat în schimbul achiziţionării unui autovehicul nou în cazul solicitanţilor instituţie publică;
– eliminarea posibilităţii de a anula Notele de înscriere;
– modificarea valabilităţii Notei de înscriere la 90 de zile;
– stabilirea cuantumului maxim de 75.000 Euro (TVA inclus) pentru achiziţionarea unui autovehicul electric;
-mărirea valorii ecotichetului la 120.000 lei pentru solicitanţii instituţii publice.
Modificări la Programul Rabla Local
Prin prezentul act normativ au fost propuse pentru a fi modificate următoarele prevederi din ghidul de finanţare:
– Modificarea procentului de finanţare acordat în cadrul Programului, 80% AFM şi 20% UAT, transpus în lei fiind 2.400 lei AFM şi 600 lei UAT;
– Introducerea noţiunii de contribuţie proprie, pentru a fi evidenţiată suma acordată persoanelor fizice de către UAT;
– Dezvoltarea etapelor programului, astfel încât acestea să fie mai clare pentru persoanele fizice;
– Introducerea termenului de decontare a cererilor de plată de 30 de zile;
– Posibilitatea depunerii lunar a unei cereri de plată;
– Introducerea obligaţiei de a prezenta HCL privind aprobarea sumelor ce fac obiectul contractului de finanţare, la prima cerere de plată;
– Angajamentul persoanei fizice conform căruia nu va achiziţiona un autoturism cu norma de poluare Euro 5 şi/sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea stimulentului pentru casare.
Se schimbă pragurilor de finanțare
În cadrul unei sesiuni de înscriere, un solicitant poate obţine finanţare pentru cel mult:
– 50 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie sub 5.000 de locuitori
– 100 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 5.001 şi 10.000 de locuitori
– 500 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 10.001 şi 50.000 de locuitori
– 1.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 50.001 şi 200.000 de locuitori
– 5.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie ≥ 200.001 de locuitori.
De menționat că, pentru ca proiectele de ordin să intre în vigoare trebuie semnate de către ministru şi publicate în Monitorul Oficial.