Modificări privind taximetria și transportul alternativ
Guvernul României pregătește o serie de modificări la OUG 49/2019, cu scopul de a asigura o concurență loială între cele două activități de transport persoane: taximetria și transportul alternativ. Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a salutat această inițiativă, subliniind necesitatea de a elimina prevederile discriminatorii și de a institui aceleași reguli și condiții pentru ambele domenii.
„Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) salută iniţiativa Guvernului României de a modificare OUG 49/2019 (privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto, n.r.), în aşa fel încât să existe, în mod real, o concurenţă loială între cele două activităţi de transport persoane – respectiv taximetria şi transportul alternativ.
Camera Naţională a Taximetriştilor din Romania, cu 36 de filiale la nivel naţional, este membru COTAR. Ambele activităţi de transport s-au referit şi până acum la aceleaşi servicii prestate pentru clienţi, dar cu diferenţe majore din perspectiva legilor care le definesc activitatea.
În urma discuţiilor purtate, luna trecută, cu premierul Marcel Ciolacu şi cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a decis modificarea legislaţiei, pentru eliminarea prevederilor discriminatorii. Orice activitate desfăşurată pe teritoriul României trebuie să fie impozitată şi fiscalizată în România, aşa cum este normal într-o ţară civilizată.
Vrem să fim bine înţeleşi: nu avem nimic împotriva niciunei platforme şi nici împotriva digitalizării, dar platforma nu face transport de persoane, ci firmele de transport alternativ. Fiind vorba despre activitatea de transport persoane, nu este normal să existe reguli diferite în privinţa celor două activităţi similare”, se arată în comunicat.
E vizată o aliniere a regulilor celor două activități transmite COTAR
Potrivit comunicatului emis de COTAR, modificările propuse vizează alinierea regulilor pentru taximetrie și transportul alternativ, astfel încât taxele, impozitele și condițiile de desfășurare a activității să fie aceleași pentru ambele categorii de servicii. Printre aspectele esențiale abordate se numără:
- un număr egal de licenţe de taxi şi copii conforme pentru transport alternativ;
- acelaşi tip de aparatură pentru taxare, cu principii transparente pentru clienţi;
- acelaşi mod de stabilire a preţului unei călătorii, eliminându-se tariful dinamic – acesta fiind doar o metodă prin care clientul este păcălit de firmele de transport alternativ, pentru a i se lua mai mulţi bani pentru o cursă;
- firmele trebuie să deţină autoturismele în patrimoniul propriu şi să fie eliminate contractele de comodat oneroase care se practică acum în transportul alternativ, astfel încât să se poată garanta siguranţa în trafic şi siguranţa clienţilor;
- maşinile nu trebuie să fie mai vechi de 10 ani, astfel încât să se asigure siguranţa clienţilor şi protecţia mediului.
Aceste schimbări sunt considerate necesare pentru a aduce la egalitate cele două domenii și pentru a crea un mediu concurențial corect. Ministerul Transporturilor va propune un nou proiect de act normativ, care va fi supus consultării publice în cel mai scurt timp.
COTAR a apreciat implicarea premierului și a ministrului Transporturilor în procesul de modificare a legislației, precum și contribuția angajaților MAI și ANAF în informarea corectă asupra situației din transportul alternativ. Organizația a subliniat importanța armonizării reglementărilor pentru a asigura o competiție echitabilă și a mulțumit tuturor celor implicați în acest proces.