Schimbare pentru facturile la energie. Ce vrea să facă Guvernul României

factura

Sursa: Inquam Photos / Octav Ganea

Ministerul Energiei a venit cu vești importante cu privire la facturile de energie ale românilor. Potrivit instituției, ANRE a propus o perioadă de tranziție în vederea ieșirii din schema de plafonare. De asemenea, se mai are în vedere crearea unui cadrul pentru trecerea etapizată la o piaţă mai competitivă.

Anunț important despre facturile românilor

Anunț important despre facturile românilor. Ministerul Energiei a lansat în dezbatere publică o modificare a ordonanței din 2022 referitoare la plafonarea prețurilor la energie electrică.

Această modificare are ca obiective:

  • aplicarea unui preț corect pentru energia electrică, având în vedere scăderile prețurilor la energie și gaze
  • crearea unui cadru pentru trecerea la o piață mai competitivă

Trecerea la o piață mai competitivă ar urma să se facă în mai multe etape.

În comunicatul de presă trimis de către Ministerul Energiei se află și propunerea eliminării așa numitei taxe pe soare.

„Ministerul Energiei a analizat prin consultări succesive ale pieţei, situaţia actuală a plafonării preţurilor la energie şi a propus eliminarea taxei pe soare pentru prosumatori”, se menţionează în comunicat.

SURSA FOTO: energie.gov.ro

Perioadă de tranziție de un an pentru ieșirea din schema de ajutor

Datorită importanței asigurării unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor finali de energie electrică și gaze naturale din punct de vedere economic și social, Autoritatea de Reglementare a propus o abordare etapizată pentru ieșirea din schema de sprijin.

Această propunere include introducerea unei perioade de tranziție de un an, care va începe la 1 aprilie 2025 și se va încheia la 31 martie 2026.

În această perioadă, valoarea maximă a componentei de achiziție a energiei electrice și gazelor naturale din prețul ofertelor de furnizare este stabilită conform unei formule.

Această formulă ia în considerare:

  • media ponderată a prețurilor rezultate din toate tranzacțiile cu produse standardizate pe termen mediu și lung realizate pe piețele la termen
  • media ponderată a prețurilor de închidere a Piaței Zilnice a Unității (PZU)

Aceste valori sunt ajustate printr-un coeficient de 1,1 pentru a acoperi eventualele dezechilibre sau neconcordanțe în profilare. Mecanismul este aplicabil pe toată durata perioadei de tranziție.

„Din analiza datelor disponibile, pentru energie electrică, ca exemplu, în anul 2021, când piaţa era complet liberalizată, PZU avea o pondere de aproximativ 46%, şi astfel, în vederea stimulării tranzacţionării pe pieţele la termen se propune o pondere de 40%, iar pentru gaze naturale, ponderea PZU este între 5-10%”, explică sursa citată.

Totodată, se va determina valoarea maximă a componentei de furnizare a energiei electrice și gazelor naturale din prețul ofertelor de furnizare, valabilă pe durata perioadei de tranziție.

De asemenea, furnizorii de energie electrică și gaze naturale vor avea obligația de a elabora oferte pentru perioade subsecvente de cel puțin 3 luni.

Factură/SURSA FOTO: Dreamstime

Cum vor fi stabilite prețurile?

În ceea ce privește prețul energiei electrice și gazelor naturale pentru contractele cu clienții finali în fiecare perioadă subsecventă cuprinsă între 1 aprilie 2025 și 31 martie 2026, acesta va fi determinat ca suma:

  • componentei de achiziție
  • și a componentei de furnizare

În plus, prețul energiei electrice și gazelor naturale realizat în fiecare lună din perioada de tranziție va fi calculat ca suma componentei de furnizare și a componentei de achiziție a energiei electrice și gazelor naturale, determinată pe baza cantităților achiziționate și a prețurilor corespunzătoare acestor tranzacții.

Pentru determinarea prețului final facturat pentru consumul efectuat în timpul perioadei de tranziție, se va lua în considerare:

  • valoarea minimă dintre prețul convenit în contractul de furnizare
  • prețul efectiv al energiei electrice sau gazelor naturale realizat

„Luând în considerare evoluţiile costurilor pe care le înregistrează furnizorii de gaze naturale, este necesară actualizarea componentei de furnizare pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale şi luarea în considerare a noii valori la stabilirea preţului final”, se precizează în comunicat.

Scăderea prețului gazelor naturale

Proiectul propune o reducere a prețului gazelor naturale livrate de către producătorii de gaze naturale, care desfășoară activități de extracție atât onshore, cât și offshore, indiferent de momentul începerii acestor activități.

Începând cu data de 1 aprilie 2024, acești producători au obligația să furnizeze gazelor naturale:

  • furnizorilor clienților casnici
  • furnizorilor producătorilor de energie termică
  • sau direct către producătorii de energie termică și operatorului de transport și sistem/operatorilor concesionari de distribuție, care sunt titulari ai unei licențe de operare – operatori de rețea, la un preț redus de 120 lei/MWh.

Acesta este redus de la 150 lei/MWh.

Având în vedere declinul prețurilor pe piețele de energie electrică, se propune o diminuare a limitelor pentru care producătorii de energie electrică plătesc taxa de solidaritate la nivelul de 400 de lei/MWh.

Această măsură este concepută pentru a asigura fondurile necesare susținerii schemei de sprijin.

Din aceleași motive, se sugerează scăderea valorii de tranzacționare prin Mecanismul de Achiziție Centralizată de la 450 de lei/MWh la 400 de lei/MWh.

Reducerea perioadei de aplicare a Mecanismului de achiziţie centralizată

O altă modificare propusă în proiectul de act normativ se referă la scurtarea perioadei de aplicare a Mecanismului de Achiziție Centralizată de la 31 martie 2025 la 31 martie 2024.

Participarea la acest mecanism devine voluntară începând cu data de 1 aprilie 2024.

În plus, se oferă posibilitatea tuturor producătorilor de energie electrică să participe voluntar la acest mecanism, astfel încât să se poată relua tranzacțiile pe baza mecanismelor concurențiale și să se stimuleze creșterea lichidității.

Acest lucru va permite furnizorilor să achiziționeze energie necesară prin contracte pe termen mediu și lung.

Proiectul propune o ajustare a marjei prevăzute în cadrul articolului 5 din anexa nr. 6.1, de la 2% la 10%, cu scopul de a stimula reluarea activității de cumpărare și vânzare pe piața angro.

Această măsură va genera noi surse pentru susținerea schemei de compensare și va spori lichiditatea în piața concurențială.

Ca rezultat, se va contribui la stabilirea unor prețuri de referință relevante și la restabilirea echilibrului în piețele de energie.

„Astfel, a fost clarificată prevederea referitoare la preţul din ofertele-tip de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale elaborate şi publicate de către furnizori, în sensul că acesta nu poate depăşi valoarea preţului final facturat doar pentru perioada de aplicare a preţurilor maxime plafonate, respectiv 1 ianuarie 2023-31 martie 2025, precum şi prevederea referitoare la modalitatea de stabilire a preţului final facturat, în sensul că aceasta se aplică tuturor clienţilor finali până la data de 31 martie 2025, fiind cuprinse şi contribuţiile aferente schemei de sprijin pentru promovarea cogenerării de înaltă eficienţă pe baza cererii de energie termică utilă, precum şi contravaloarea certificatelor verzi aferente sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile”, explică reprezentanţii ministerului în comunicat.

Operatorii pieţelor centralizate au obligaţia de a publica prețurile

De la data de 1 aprilie 2024 înainte, operatorii piețelor centralizate sunt obligați să publice prețurile și cantitățile relevante. Ei vor asigura, astfel, transparența și uniformitatea informațiilor disponibile pentru toți furnizorii și participanții pe piață.

În acest sens, OPCOM a început deja publicarea prețurilor din contractele bilaterale pentru piețele la termen de energie electrică și emite rapoarte lunare care includ prețurile PZU.

Se propune crearea unei baze legale pentru ANRE, prin care să se impună furnizorilor de energie electrică și gaze naturale anumite obligații referitoare la:

  • informarea clienților finali despre eliminarea schemei de sprijin
  • modul de stabilire a prețurilor de furnizare din oferte/contracte după eliminarea acesteia

De asemenea, se vor impune obligații privind transmiterea de noi oferte conforme cu prevederile aplicabile în perioada de tranziție.

Având în vedere tendințele recente înregistrate în ceea ce privește prețurile energiei electrice, se va propune o reducere a valorii maxime a prețului mediu ponderat al energiei electrice la care ANRE calculează sumele de decontat de la bugetul de stat. Așadar, va exista o reducere de la 900 lei/MWh la 700 lei/MWh.

Proiectul de Ordonanță de Urgență propune eliminarea unor prevederi din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, alături de amendamentele ulterioare. Scopul este de a:

  • alinia legislația la standardele europene
  • de a clarifica atribuțiile ANRE privind aplicarea sancțiunilor contravenționale.