Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, spune că un act normativ ar putea stabili clar care sunt cerințele pentru ca un produs să fie considerat românesc. De asemenea, acesta a mai oferit detalii și cu privire la produsele care poartă eticheta bio.
Se dă lege pentru produsele românești
La nivelul Executivului există o evaluare pentru stabilirea cerinţele necesare pentru ca un produs să poată fi catalogat drept românesc. Aceste cerințe ar putea fi stabilite printr-un act normativ, spune președintele ANPC.
Horia Constantinescu spune că au existat cazuri în care produsele care erau catalogate astfel, nu erau, de fapt, românești.
„De la nivelul cabinetului prim-ministrului am primit o informare şi o solicitare de opinii în legătură cu un act normativ ce ar trebui să stabilească cumva care sunt exigenţele clare pentru a numi un produs „Românesc”, „Boieresc”, „Cămara bunicii” sau cele cu care suntem deja familiarizaţi. Ca să înţelegem de ce cred că s-a luat în calcul această situaţie, pentru că, la un moment dat, verificând un producător de siropuri ce livra pentru aceste mărci, am constatat că singurul ingredient românesc era apa cu care se dilua smecleul venit din alte ţări.
Până şi zahărul era, de asemenea, din afară, nu numai a României, ci şi din afara spaţiului european. Şi iată, aşa cum spuneam, de la nivelul Guvernului există o evaluare a acestor situaţii, pentru a nu mai putea numi un produs ca fiind românesc, în condiţiile în care poate doar cartonul în care este ambalat este de origine românească”, a declarat, miercuri, Horia Constantinescu, la conferinţa „Sustenabilitate şi digitalizare. Beneficiile inteligenţei artificiale şi pericolul Deep Fake pentru consumator”, organizată de Asociaţia Sută la Sută Românesc şi Tribuna Consumatorilor.
Garanția că alimentele bio chiar sunt autentice
În ceea ce privește asigurarea că alimentele etichetate ca bio sunt cu adevărat organice, președintele ANPC a subliniat că există mai multe autorități în România care supraveghează întregul lanț alimentar.
Cu toate acestea, el a menționat că nu pot exista niciodată prea multe organisme care să asigure siguranța cetățeanului.
„Suntem mai multe autorităţi, cele care veghează pe întreg lanţul alimentar. Din păcate, unii dintre colegii din alte instituţii au impresia că tot terenul le aparţine şi îşi doresc cumva eliminarea altor autorităţi.
(…) Cred că niciodată nu suntem prea mulţi în a păzi siguranţa cetăţeanului şi bineînţeles, inclusiv la nivelul Comisiei Europene, cel puţin autoritatea noastră a atras atenţia că, de exemplu, semaforizarea NutriScore care recomandă că un aliment este sau nu sănătos, prin inscripţionarea acestuia cu un semafor şi punerea pe culoarea verde, în opinia noastră, nu reprezintă o indicaţie de sănătate absolut deloc.
Poate alimentul respectiv are puţine zaharuri şi puţină grăsime, dar are tot tabelul lui Mendeleev şi vom reuşi în felul acesta să mâncăm şi alimente pe care nu credeam că le vom înghiţi vreodată. Iată că avem nevoie de opinii, nu neapărat ale specialiştilor, avem inclusiv nevoie de opinia cetăţeanului în raport cu aşteptările acestuia.
Cred că la un moment dat, inclusiv Comisia Europeană ar trebui să ia decizia sănătoasă, de a nu ne mai învăţa că noi putem înghiţi imazalil (substanţă utilizată pentru protecţia plantelor, pesticid, n.r.), dar numai o linguriţă în fiecare zi ca să luminăm, nu să şi murim, şi plimbându-ne prin cameră să economisim curent electric”, a explicat el.
Românii fac sute de reclamații la Protecția Consumatorului
Instituția primește sute de mii de reclamații de la consumatori, indicând o creștere semnificativă a încrederii în rândul acestora. Totodată, președintele instituției menționează că activitatea de aplicare a amenzilor a crescut de șase ori de la momentul numirii sale la ANPC în ianuarie 2022 și până în prezent, comparativ cu anul 2021.
„Nu neapărat se ridică numărul acţiunilor de control ci îmbunătăţirea acestora, în sensul în care modificând procedura, noi acum extindem controlul, nu mai mergem să verificăm doar şamponul reclamat, dacă tot cheltuim banii statului pentru a fi la un punct de lucru, la un moment dat, verificăm întreaga activitate a operatorului economic pentru a fi siguri că nu am trecut pe acolo şi din superficialitate sau neatenţie ne-au scăpat lucruri”, a explicat şeful ANPC.
Asociația Sută la Sută Românesc și Tribuna Consumatorilor au organizat o dezbatere online cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorului, sărbătorită în fiecare an pe 15 martie.
Scopul evenimentului este de a sensibiliza opinia publică cu privire la importanța cunoașterii drepturilor consumatorilor la nivel global. Oferă, totodată, o oportunitate de mobilizare pentru protejarea acestor drepturi.
Protecția Consumatorului a închis un magazin Lidl din România
Protecția Consumatorului a luat decizia de a închide temporar un magazin Lidl din Timișoara. Pe lângă această măsură, inspectorii au aplicat și două amenzi în valoare de 10.000 de lei fiecare.
ANPC a declarat că aceste amenzi au fost impuse în urma constatării prezenței de excremente de șoareci și a capcanelor cu lipici în magazin.
Mihai Alin Gubandru, comisar șef al Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor (CRPC) Vest, a informat că au fost identificate 800 de kilograme de făină cu ambalaj deteriorat și mușcat de rozătoare.