Peste 65% din plățile de retail din România sunt plăți instant

Raluca Micu, șeful Serviciului Monitorizare a infrastructurilor pieței financiare și a plății din cadrul Băncii Naționale a României (BNR), a declarat miercuri că, în prezent, mai mult de 65% din plățile de retail din România sunt plăți instant.

Aceasta se datorează faptului că multe bănci permit efectuarea plăților instant prin aplicațiile lor de mobile banking, fără costuri suplimentare pentru clienți.

Raluca Micu a explicat că, în prezent, cel mai utilizat mijloc de plată este cardul, acesta fiind principalul instrument de plată electronic disponibil pentru clienți. Totuși, în ultimii ani, soluțiile de plată de tip cont la cont au câștigat popularitate, în special pe fondul dezvoltării infrastructurii de plăți instant.

Ea a subliniat că, spre deosebire de plățile cu cardul, care nu sunt instant, plățile instant permit transferul fondurilor către beneficiari în mai puțin de 10 secunde. Aceasta reprezintă un avantaj semnificativ al plăților instant, care nu poate fi întâlnit în alte metode de plată.

Peste 90% din piață este acoperită de băncile participante

Micu a adăugat că, la nivel național, peste 90% din piață este acoperită de băncile participante, iar mai mult de 65% din plățile de retail sunt deja plăți instant. De asemenea, multe bănci permit realizarea exclusivă a plăților instant prin aplicațiile lor de mobile banking, oferind această opțiune gratuită clienților.

„Mijlocul de plată cel mai utilizat este cardul. Acesta este instrumentul de plată electronic principal care este la îndemâna clienţilor. În ultimii ani am observat că soluţiile de plată de tip cont la cont au câştigat teren. Soluţiile de genul acesta vin şi pe fondul dezvoltării infrastructurii de plăţi instant.

Pentru că la o plată cu card ştim cu toţii că transferul fondurilor nu este instant la beneficiar. Ce avantaj semnificativ aduc aceste categorii de plăţi este că, într-adevăr, în mai puţin de 10 secunde banii sunt creditaţi în contul beneficiarului. Această caracteristică nu o găsim decât în această categorie de plăţi şi pe fondul adopţiei accelerate a plăţilor instant.

De exemplu, la nivel naţional, avem peste 90% din piaţa naţională acoperită prin băncile care sunt participante. Statistic, din ce ne-am uitat noi, peste 65% din plăţile de retail sunt astăzi plăţi instant. Avem foarte multe bănci care permit în aplicaţiile de mobile banking strict realizarea de plăţi instant, adică au oferit gratuit această posibilitate pentru clienţii lor”, a explicat Raluca Micu.

card
SURSA FOTO: Dreamstime

Pentru ce ar mai putea fi folosită această infrastructură? Cum se vor schimba plățile pe viitor?

În opinia sa, această infrastructură ar putea fi folosită nu doar pentru plăți între persoane prin intermediul contului IBAN clasic, ci și prin utilizarea altor opțiuni, precum numărul de telefon sau un alt tip de alias.

De asemenea, ar putea fi folosite metode alternative precum un cod QR sau un link, facilitând astfel plățile atât la punctele de vânzare fizice, cât și în mediul online.

De asemenea, reprezentanta BNR a subliniat că se observă o creștere rapidă „pentru tot ceea ce înseamnă plăți electronice”.

„Aici vorbim şi de zona de comerţ online, dar şi de zona de plăţi la POS-ul fizic. Uitându-ne la statistici şi la piaţa plăţilor din România, ne dorim o diversitate pentru soluţiile de plată care sunt la îndemâna cumpărătorilor.

Nu ne referim doar la un anumit model de afaceri, cum ar fi zona de comerţ online, dar şi la POS, la plăţile între persoane, pentru plata de facturi, pentru toate categoriile de plăţi care sunt astăzi de interes pentru clienţi să le realizeze prin instrumente moderne şi digitale de plată.

Acesta ar trebui să fie următorul pas pentru dezvoltare: o diversificare şi mai multe alternative de plată pentru client”, a spus Raluca Micu.