Șeful de la Ministerul Educației, Daniel David, a subliniat că un astfel de examen nu se regăsește în nicio altă țară și că necesită o reformă urgentă. Cu toate acestea, ministrul nu a oferit detalii despre modul în care va fi restructurat acest examen.
Șeful de la Ministerul Educației vrea o revizuire generală a sistemului de testare națională
Oficialul a subliniat că este nevoie de o revizuire generală a sistemului de testare națională, inclusiv a examenelor de admitere pentru clasa a V-a. În opinia sa, structura actuală a Evaluării Naționale nu este una bine fundamentată și nu reflectă bune practici din alte sisteme educaționale. De asemenea, a atras atenția asupra faptului că examenul de titularizare pentru profesori trebuie și el reanalizat, având aceleași probleme de fond.
„Trebuie regândite toate formele noastre de examinare națională, inclusiv în clasa a VIII-a. Așa cum am spus că titularizarea (n.red.: examen pentru profesori) nu pare să fie un soi de bune practici, nici modul în care facem noi evaluarea de clasa a VIII-a nu pare să fie ceva foarte răspândit. În aceeași logică, am aceeași părere și despre ceea ce se întâmplă în clasa a V-a”, a spus Daniel David, într-un interviu pentru Edupedu.
![clasă, elevi, profesor](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2025/01/clasa-elevi-profesor-e1736762960430-1200x676.jpg)
Ministrul Educației a menționat că a încercat să identifice sisteme similare în alte țări
În ceea ce privește Evaluarea Națională, ministrul a sugerat că aceasta ar trebui să se bazeze pe o analiză mai amplă a competențelor elevilor, nu doar pe testarea cunoștințelor din matematică, științe și limbă. Acesta a recunoscut că, deși există mai multe modele internaționale care pot servi drept inspirație, nu există încă o soluție clară pentru România. În viziunea sa, scopul final ar trebui să fie dezvoltarea celor opt competențe-cheie stabilite la nivel european, care includ nu doar disciplinele clasice, ci și domenii precum omul și societatea.
„Dacă mă întrebați acum care este soluția nu o știu. Sunt mai multe modele. Eu întotdeauna încerc să am un cadru de referință rațional. Care e scopul nostru? În final să ajungem la cele opt competențe cheie. Ele nu se reduc doar la matematică, științe sau la limbă. Ai și alte discipline.
Când vei discuta, de exemplu, pentru anumite testări: Ce facem, renunțăm la ele sau extindem aria ca să cuprindem și aspecte din om și societate, de exemplu? Sau alte aspecte, componente pe care nu le avem acum acolo, o să vedeți, reacțiile vor fi foarte împărțite. Asta vă spun, știu că este o problemă, dar nu știu încă care este soluția”, a mai spus Daniel David.
Ministrul Educației a menționat că a încercat să identifice sisteme similare în alte țări, dar nu a găsit un model care să corespundă actualului format al Evaluării Naționale din România. El se așteaptă ca orice propunere de modificare să stârnească reacții puternice în rândul profesorilor, părinților și elevilor.