Ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan Ivan, a emis un ordin important pentru companiile din România. Acesta vizează mai multe criterii, care vor trebui respectate de toată lumea, inclusiv de instituțiile publice.
Bogdan Ivan a explicat la finalul şedinţei de joi a Guvernului că ordinul stabileşte criterii transparente şi simple pentru arhivarea electronică în România. Ministrul argumentează că schimbarea vine după „mai bine de 10 ani în care nu am avut modificări şi actualizări de legislaţie într-o zonă în care suntem pe acelaşi tipar al legislaţiei europene”.
Bogdan Ivan a emis un ordin pentru toate companiile din România
Ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării a amintit și de reglementarea eIDAS, care vede interoperabilitatea sistemelor naţionale de identificare electronică între statele membre ale UE.
„Am emis astăzi un ordin de ministru prin care am stabilit criterii transparente şi simple pentru arhivarea electronică în România. Ştim cu toţii că astăzi, ca să poţi să închizi ciclul arhivării electronice, într-o companie privată sau instituţie publică, trebuia ca la final să printezi un document pe care ulterior să îl arhivezi într-un document în format fizic. Ei bine, de astăzi, s-au creat reguli noi. Am adus România, după mai bine de 10 ani în care nu am avut modificări şi actualizări de legislaţie într-o zonă în care suntem pe acelaşi tipar al legislaţiei europene, în special în reglementarea eIDAS”, a declarat ministrul.
Astfel, susține el, companiile și instituţiile publice din România nu vor mai fi nevoie să îşi printeze şi să arhiveze documentele. În schimb, vor putea să aibă întreg circuitul documentelor în format electronic digital, în baza unei semnături electronice şi a unui mecanism acreditat de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR).
Amintim că ADR este o instituție creată în 2020 pentru a realiza obiectivele Guvernului în sfera transformării digitale a societății românești.
„Din acest punct de vedere, companiile, instituţiile publice din România nu vor mai fi nevoie să îşi printeze şi să arhiveze documentele, ci vor putea, în baza unei semnături electronice şi a unui mecanism foarte simplu şi acreditat de ADR să aibă întreg circuitul documentelor în format electronic digital”, a conchis ministrul.
A fost semnat contractul pentru execuţia Aplicaţiei Unice a Statului
În altă ordine de idei, ministrul a spus anterior că a fost semnat contractul pentru execuţia Aplicaţiei Unice a Statului. Contractul a fost semnat în martie 2024.
Totodată, termenul de execuţie este un an şi şase luni, adică până în septembrie 2025.
„Din discuţiile pe care le-am avut cu compania care a câştigat licitaţia publică le-am solicitat explicit ca această Aplicaţie Unică a Statului să aibă primele servicii pe care le oferă undeva la începutul anului 2025”, a transmis Bogdan Ivan.
Acesta a spus că, în prima etapă, vor fi „undeva la 30 de servicii publice în Aplicaţia Unică a Statului”. În funcţie de modul în care va evolua şi pregătirea cardului de sănătate de către CNAS, şi el va fi interoperabil cu aplicaţia, potrivit ministrului.
A fost luată în calcul inclusiv crearea în format digital a acestui tip de card. Ministrul a argumentat că sunt costuri incomparabil mai mici, comparativ cu emiterea fizică.
Astfel, ar putea fi evitată și nevoia de noi investiții în dispozitive care să citească aceste carduri.