În țări precum Germania, Japonia, India și China, mașinile cu motoare pe combustie au început să câștige teren față de cele electrice, cu excepția Statelor Unite. Totuși, și acolo vehiculele cu motoare pe combustie rămân preferința principală a consumatorilor, conform Deloitte 2025 Global Automotive Consumer Study.

Mașinile electrice, în scădere

Indiferent de tipul motorului, prețul și calitatea sunt cele mai importante criterii de alegere a mărcii pentru viitoarea mașină, atât pentru consumatorii din Germania (62%), cât și din Marea Britanie (62%) și SUA (58%). În schimb, performanța vehiculului este prioritară pentru consumatorii din Coreea de Sud (59%).

Chiar și subvențiile guvernamentale nu mai au același impact asupra deciziilor de cumpărare. Cei care optează totuși pentru mașini electrice sunt motivați în principal de protecția mediului (63% în India și 54% în Germania) și de costurile mai reduse de alimentare (64% în Asia de Sud-Est, 61% în Japonia și 59% în Marea Britanie).

Totuși, programele guvernamentale de susținere a vehiculelor ecologice nu sunt considerate printre principalele motive de achiziție a unui astfel de vehicul decât în Germania (33% dintre consumatori).

Cum se explică fenomenul

Bogdan Barbu, reprezentant al Deloitte România, a subliniat că scăderea interesului pentru mașinile electrice reprezintă o provocare suplimentară pentru jucătorii din industrie, în special pentru cei din Uniunea Europeană. Aceștia se confruntă nu doar cu o concurență globală în creștere, dar și cu presiunea reglementărilor care vizează reducerea emisiilor de CO2.

Barbu a menționat că, potrivit Asociației Europene a Producătorilor de Automobile, vânzările de mașini electrice în Uniunea Europeană au scăzut cu 5,9% în 2024, comparativ cu anul precedent.

În aceste condiții, industria auto europeană are nevoie de mai multă flexibilitate în tranziția către vehiculele verzi și de o adaptare a cerințelor climatice la condițiile pieței. De asemenea, autoritățile europene au anunțat măsuri pentru a sprijini acest proces.

stație de încărcare mașini electrice
SURSA FOTO: Dreamstime

Barbu a adăugat că, în paralel, marii producători de automobile cer regândirea mecanismelor de stimulare a producției de mașini electrice, având în vedere că mai multe state europene, inclusiv România, au redus sau chiar eliminat subvențiile pentru achiziționarea acestora.

„Scăderea interesului pentru mașinile electrice reprezintă o provocare în plus pentru jucătorii din domeniu, în special pentru cei din Uniunea Europeană, care, dincolo de concurența în creștere pe plan global, se confruntă cu presiunea reglementărilor care vizează reducerea emisiilor de CO2.

Cererea în scădere pentru mașinile electrice este confirmată și de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile, care indică faptul că, în 2024, vânzările în UE s-au redus cu 5,9% comparativ cu anul anterior.

În aceste condiții, industria auto europeană are nevoie de mai multă flexibilitate în tranziția către vehiculele verzi”, a declarat Bogdan Barbu, Deloitte România.

Nici loialitatea față de producătorii locali nu mai este puternică

Conform studiului, crește și ponderea consumatorilor care doresc să schimbe marca de vehicul la următoarea achiziție. Astfel, 76% dintre consumatorii din China (față de 73% în 2024), 71% din Asia de Sud-Est, 51% din Marea Britanie și 46% din Germania se gândesc să opteze pentru un alt brand, ceea ce semnalează o intensificare a concurenței pe piața auto.

În plus, loialitatea față de producătorii locali a scăzut semnificativ. Cu excepția Japoniei, unde 76% dintre consumatori sunt fideli producătorilor locali, în celelalte piețe, consumatorii afirmă că nu contează țara de producție, atâta timp cât mașina aleasă le satisface nevoile. Astfel, în Marea Britanie, 68% dintre consumatori nu sunt influențați de proveniența vehiculului, în China – 52%, în Germania – 50%, iar în SUA – 47%.

Autonomia și reciclarea bateriilor

În ceea ce privește mașinile electrice pe baterie, participanții la studiu au exprimat mai multe preocupări legate de aceste vehicule. Printre cele mai mari îngrijorări se numără autonomia bateriei (54% dintre germani și 52% dintre britanici), prețul (45% în Germania și 49% în Marea Britanie), timpul necesar pentru alimentare (49% în Japonia și 47% în Marea Britanie), infrastructura publică de încărcare (43% în Germania) și siguranța tehnologiei integrate în baterie (49% în Coreea de Sud).

O altă problemă ridicată este reciclarea bateriilor și cine ar trebui să fie responsabil de acest proces. În timp ce consumatorii din Japonia și Coreea de Sud consideră că producătorul auto ar trebui să se ocupe de gestionarea bateriilor pe întreaga lor durată de viață (35%, respectiv 31%), în Germania, cei mai mulți sunt de părere că producătorul bateriei ar trebui să aibă această responsabilitate (21%). În China (26%), Asia de Sud-Est (25%) și Marea Britanie (19%), mulți consumatori cred că ar trebui să existe o entitate separată care să se ocupe de reciclarea bateriilor.