Costin Tătuc, specialist în siguranţă rutieră, a vorbit despre obținerea permisului de conducere. El a explicat care este pericolul atunci când un cursant nepregătit pe deplin primeşte carnetul de conducere. Specialistul a vorbit despre schimbările care au avut loc la examenul de obținere a permisului.
Costin Tătuc, specialist în siguranţă rutieră, a explicat care este motivul pentru care, în anii trecuți, poliţiştii rutieri care se ocupau de examinarea viitorilor şoferi erau mai exigenți iar carnetul de conducere nu era luat foarte ușor. Acum, însă, a explicat el, există un foarte mare avantaj în acest moment, acela al înregistrării audio şi video a examenului practic pentru permisul de conducere.
„Nu mai există acea discuţie vizavi de exigenţa nejustificată a examinatorului. Dar să ştiţi că nu era nejustificată. Acum mai mulţi ani, Poliţia Rutieră examina, spre deosebire de momentul actual, când se ocupă colegii de DRPCIV. Era o situaţie extrem de neplăcută. Ziua trebuia să faci examinare, iar de multe ori noaptea trebuia să mergi la cercetarea accidentelor foarte grave de circulaţie. Şi atunci se punea problema cu mai multă fermitate. Decât să fie cursantul victima unui accident, mai bine să mai dea examenul o dată. E drept că atunci repetarea examenului practic era undeva la 15 zile. Acum e ceva mai mult, pentru că şi solicitările sunt mai multe”, a spus acesta.
Avertisment asupra fenomenului „presiunea grupului”
Costin Tătuc el a spus că este de preferat să se mai dai dea încă o dată examenul de conducere, astfel încât să existe siguranța că au fost acumulate cunoștințele necesare.
„Aici este un mare pericol. În general, după obţinerea permisului avem tendinţa să ne lenevim. Sub influenţa a ceea ce se întâmplă în jurul nostru pe stradă. Englezii numesc asta peer pressure, adică presiunea grupului. Aici e vorba de presiunea traficului. Vedem că nu se mai semnalizează la schimbarea sensului de mers. Uite că merge şi aşa. Şi noi, la rândul nostru, uităm să semnalizăm, poate fără voie, dar ne intră în obişnuinţă”, a menționat el.
Exigență maximă la examen pentru a evita problemele
Specialistul în siguranţă rutieră a aminti că la şcoala de şoferi s-a învăţat că pentru viraj la stânga sau la dreapta trebuie să te încadrezi corespunzător. Numai că, în clipa în care se observă că un alt șofer poate, de pe banda doi să îți taie faţa şi să vireze la dreapta, atunci ajungi să te gândești că dacă se poate, ce, eu nu pot?
„Lasă că merge. Mai scoatem mâna pe geam, mai punem avarii, ne uităm în oglinzi. Ne-am obişnuit aşa cu un limbaj în trafic tocmai pentru a justifica sau a mulţumi celor care ne tolerează greşelile. De asta la examen trebuie să fii exigent, ca să ai de unde să scazi. Dacă la examen eşti extrem de tolerant, deja problemele pot fi mari ulterior”, a declarat Costin Tătuc la DCnews.ro.