Începând cu 14 ianuarie 2025, Instagram va înceta să mai permită utilizarea filtrelor de frumusețe create de dezvoltatori terți. Meta, compania care administrează platformele Facebook și Instagram, a anunțat în mod oficial această schimbare, după o analiză detaliată a impactului acestor filtre. Decizia vine ca urmare a unor inovații recente implementate pe platformă.
Fără filtre de frumusețe pe Instagram. Decizia Meta de a închide platforma Meta Spark
Meta a făcut publică decizia de a închide platforma Meta Spark, utilizată până acum de dezvoltatori externi pentru crearea de filtre de realitate augmentată. Această schimbare va intra în vigoare pe 14 ianuarie 2025.

„În urma unei evaluări amănunțite, am luat decizia de a închide platforma Meta Spark de instrumente și conținut realizate de terţi, în vigoare de marți, 14 ianuarie 2025. Asta înseamnă că efectele de Augmented reality realizate de terți, inclusiv mărci, și comunitatea noastră mai largă de creatori AR nu vor mai fi disponibile începând cu această dată.
Efectele AR proprii ale Meta vor continua să fie disponibile pentru utilizatorii noștri în întreaga noastră familie de aplicații”, a spus compania într-un comunicat de presă.
Posibile motive ale schimbării deciziei Meta
Specialiștii din domeniu au speculat că decizia Meta ar putea fi legată mai mult de noile inovații tehnologice lansate de companie.
Deși schimbarea ar putea fi interpretată ca o măsură pentru protejarea utilizatorilor, în special a tinerelor generații, de influențele filtrelor de frumusețe, aceasta pare mai degrabă o consecință a noilor produse și instrumente introduse pe piață.

Această decizie ar putea reflecta, de asemenea, dorința companiei de a își păstra controlul asupra tipului de conținut creat pe platformele sale.
Filtrele Meta vor rămâne disponibile
Cu toate că filtrele AR de la terți vor fi eliminate, Meta va continua să pună la dispoziția utilizatorilor efectele proprii, care nu sunt neapărat limitate la realitatea augmentată.
De exemplu, utilizatorii vor putea în continuare să utilizeze filtrele care ajută la corectarea culorii sau îmbunătățirea imaginii.
Astfel, în ciuda eliminării unora dintre filtrele de frumusețe, Meta va păstra funcționalitatea unor efecte care îmbunătățesc aspectul vizual al fotografiilor.
Reacțiile comunității Meta și evoluția tehnologică a platformei
Meta a mulțumit comunității de creatori AR, dezvoltatorilor și altor părți implicate în proiectul Meta Spark pentru contribuțiile lor valoroase.
„Suntem profund recunoscători comunității de creatori, companii și alte părți interesate cheie care au făcut parte din proiectul Meta Spark. Când am lansat această platformă în urmă cu șapte ani, experiențele de realitate augmentată erau noi pentru majoritatea consumatorilor.
De atunci, imaginația, inovația și creativitatea comunității noastre de creatori AR au ajutat la extinderea acoperirii AR la sute de milioane de oameni pe platformele Meta”, a declarat compania.