În urma mutării curselor low-cost de pe Băneasa, circa 7,5 milioane de pasageri sunt așteptați anul acesta pe aeroportul internațional Henri Coandă, în creștere cu 40% față de anul 2011.
Deși mai sunt doar două luni până la transferul pe Otopeni al companiilor low cost ce operează, în prezent, pe Aeroportul Băneasa, schema mutării nu este încă stabilită în detaliu. Pasagerii continuă să facă rezervări pe site-urile operatorilor, fără a li se preciza nicăieri că toate cursele ce vor decola și ateriza la București după 25 martie sunt disponibile de pe Aeroportul Otopeni. „Nu considerăm nimic sigur până nu vine ceva oficial. Prin urmare, continuăm să operăm de pe Băneasa“, spun reprezentanții Blue Air, menționând că nu pot face speculații referitor la posibilitatea unor sume suplimentare pentru cei care și-au achiziționat deja bilete de avion pentru orarul de vară, fapt confirmat și de cei de la Wizz Air. „Compania nu a primit nicio înștiințare sau confirmare oficială a unei posibile creșteri de prețuri pe Aeroportul Otopeni. Avem un contract valid bazat pe structura curentă de costuri, astfel că ar fi prematur să discutăm diferite scenarii“, explică Balazs Varro, corporate communications manager Wizz Air. Potrivit acestuia, compania s-a angajat să ofere tarife accesibile clienților români, dar „trebuie menționat că orice creștere a taxelor de aeroport pune o presiune majoră asupra prețului biletelor. În consecință, o astfel de creștere va afecta negativ călătorii români“, adaugă acesta. Replica vine de la Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al Aeroportului Otopeni, care spune că „în mod normal, pasagerul nu ar trebui să plătească mai mult de patru-cinci euro în plus față de tariful pe care l-ar fi obținut dacă cursele ar fi fost efectuate de pe Băneasa“.
„Provizoratul“ se vede altfel de la Otopeni. Companiile low-cost se pregătesc deja de mutare, își aleg birourile și colaborează cu oficialii de la Henri Coandă astfel încât transferul să fie cât mai ușor. „Suntem în relații foarte bune cu ei. Însă mă îndoiesc că vor primi o notificare oficială, pentru că nu trebuie să le-o trimită nimeni “, declară Valentin Iordache. „Oricum, mutarea nu se va întâmpla brusc, pe 25 martie, într-o singură zi, ci traficul va fi transferat treptat“, adaugă acesta, menționând că data de 25 martie a fost aleasă pentru că atunci se trece de la orarul de iarnă la cel de vară.
Potrivit Blue Air, din experiența mutării pe alte aeroporturi, pasagerii care și-au cumpărat bilete de avion pentru vara lui 2012 vor fi contactați prin e-mail sau la telefon în legătură cu modificările survenite. Vor exista, de asemenea, bannere și anunțuri evidente pe site-ul companiei, care vor anunța aeroportul de destinație. „La noi, cel puțin, pasagerii nu au nevoie de bilet să călătorească, ci numai de codul unic de rezervare“, explică Florentina Tatu, marketing manager al operatorului low cost.
Faza a doua a terminalului, gata în iunie
La finalul anului 2011, la nivel estimativ, traficul de pasageri pe cele două aeroporturi a fost de aproximativ 7,2 milioane de persoane, din care peste 5,1 milioane pe Otopeni. Anul trecut a fost dată în folosință faza întâi a noului terminal, care a necesitat o investiție de aproximativ 60 de milioane de euro, urmând ca, cel mai probabil în iunie, să fie inaugurată și noua clădire de la plecări – faza a doua a proiectului – asigurându-se astfel o capacitate suplimentară de pasageri, astfel încât să nu existe probleme în contextul mutării curselor low cost și a noilor companii care vor opera de la București. „Așteptăm operatori noi și suntem în discuții și tatonări permanente. Avem o deschidere mai mare acum pentru low-cost“, explică Valentin Iordache, menționând că cea mai nouă companie care va opera de pe Otopeni este Air Vallee. Pentru 2012, se estimează o creștere de 5% a traficului total de pasageri pe București.