Software-ul si serviciile vor schimba hainele de “cenusareasa” cu cele de “printesa” croite in Vest
De vreo doi-trei ani, se tot asteapta un boom pe piata romaneasca de IT, sustinut de cresterea cheltuielilor cu software-ul si serviciile, atat din partea sectorului public, cat mai ales in randul companiilor. Se vorbeste de o consolidare a pietei prin fuziuni si achizitii. Lucrurile intarzie insa. Mai asteptam mult?
La sfarsit de mandat, Mihai Tanasescu avea o dilema. In visterie mai erau inca bani, dar fostul ministru de finante nu stia daca cheltuind acei bani va impinge deficitul bugetar peste limita convenita cu FMI. Asta, pentru ca nu avea de unde sa stie cat va colecta din taxe si impozite pana la incheierea exercitiului bugetar. si a ales sa nu cheltuie. “Era vorba despre aproximativ un procent in plus sau in minus, dar acei bani insemnau un miliard de euro”, isi aduce aminte Florin Talpes, directorul general al Softwin si, la acea data, presedintele Asociatiei Patronale a Industriei de Software si Servicii (ANIS). Daca ministrul Tanasescu ar fi avut la indemana un sistem informatic integrat de administrare a taxelor si impozitelor, ar fi stiut pe cati bani poate conta.
Peste tot in lume, sectorul public este un consumator important de IT, dar la noi, din pacate, e singurul mare consumator, pe langa multinationale. Dar ce fel de consumator? De hardware, nu de soft si servicii. Ministerul Finantelor a cheltuit in ultimii ani circa 50 de milioane de euro pe calculatoare, dar nu a reusit sa instaleze o singura aplicatie de management integrat al datelor cu adevarat scalabila si functionala. Mediul de business a cheltuit pe software si servicii asociate, dar nu suficient. “Situatia e o reflectare a mediului economic romanesc. IT-ul e prezent exclusiv in zona urbana, cat timp 60% din populatie se afla in mediul rural”, spune Liviu Dragan, proaspatul presedinte al ANIS si director general al TotalSoft. “Iar in mediul urban, peste 65% din venituri se fac in Bucuresti”. Din totalul de aproximativ 750 de milioane de euro al pietei IT de anul trecut, doar 150 de milioane provin din software si servicii. La fel, IT-ul reprezinta numai o treime din totalul pietei de IT&C.
Cu toate acestea, unii dintre actorii pietei fac un pariu ce pare imposibil, cum ca in maximum cinci ani vom asista la inversarea rapoartelor de mai sus. “Va fi un dublu accelerator, softul si serviciile depasind hardware-ul, iar piata de IT o va depasi pe cea telecom, asa cum e situatia in Vest”, crede Florin Talpes. “si acestea urmand sa aiba ca motor de crestere piata de software si servicii”.
Dar cine va umple cererea care va genera cresterea? “Sa nu uitam ca piata se deschide spre vest, nu spre est”, spune Talpes de la Softwin.
“Or, daca produsele romanesti sunt create pentru piata de aici ele acopera nevoi pe care piata vestica le avea acum cinci ani”. sansa ar fi sa creezi produse de super-nisa, cu tehnologii inovatoare care sa acopere cereri foarte specifice, pe care marii jucatori nu le acopera. Altfel, singura sansa e ca produsele romanesti sa mearga spre est. Sau, ar mai fi asa numita varianta “piggy-back” (spatele porcusorului). Sa convingi o multinationala cu produsele tale si ea sa te duca pe alte piete. “Am gandit platforma Charisma ca un produs pentru piata autohtona. Am semnat cu cativa jucatori importanti, iar acum produsele noastre sunt in toate tarile din jur si vom ajunge probabil si in Ucraina”, spune directorul general al TotalSoft. “Ar mai fi o alta nisa, sa identifici nevoi si sa vinzi pe internet, de exemplu produse de testare, Romania fiind un mediu foarte bun pentru dezvoltarea acestora”, crede Talpes. si ar mai fi posibilitatea sa vinzi software ca servicii. “Ne-am gandit la acest lucru, si din ultimul trimestru al anului viitor vom oferi asa ceva pentru Charisma”, spune Liviu Dragan.
Dar cine vor fi actorii pietei romanesti de software si servicii dupa 2007? “Cred ca primele zece nume vor fi cu totul altele”, afirma directorul general al Softwin. “In orice caz, nu vor face outsourcing, perioada acestuia a murit in Romania”.
Consolidarea pietei se va face mai ales prin achizitii, “fuziunile nefiind parte din cultura noastra de a face business”, dupa cum crede Talpes. Dar, nu numai numele mari puse pe achizitii vor veni in Romania, ci si cele medii, “care nu vin sa cumpere”, avertizeaza Talpes. Acestia vor reprezenta adevarata competitie pentru piata locala.
Piata IT In cifre
Estimarile IDC sunt prudente cand vine vorba de piata romaneasca de IT. In urmatorii doi ani, aceasta ar urma sa creasca cu circa 10%, tinand cont de valoarea exprimata in moneda locala. Dupa primii doi ani de la integrare, jucatorii pietei autohtone asteapta o accelerare puternica a cresterii, care va face ca piata de software si servicii sa o depaseasca pe cea de hardware, iar piata IT pe ansamblu sa fie peste aproximativ cinci ani mai mare ca cea a telecomunicatiilor.
Softul romanesc are sanse doar pe nise inguste
“Sa nu uitam ca piata se deschide spre vest, nu spre est. Daca produsele romanesti sunt create pentru piata de aici, ele acopera nevoi pe care piata vestica le avea acum cinci ani.”
Florin Talpes, Softwin