Cum pot autoritățile să scadă numărul accidentelor rutiere?
România continuă să fie lider în Europa în ceea ce privește numărul de accidente rutiere. Titi Aur, expert în conducere defensivă, a subliniat recent într-o intervenție la Antena 3 CNN că, pe lângă măsurile punitive, este esențială:
- educația;
- organizarea de campanii de conștientizare.
Guvernul a adoptat recent o ordonanță de urgență care permite utilizarea imaginilor captate de camerele de monitorizare a traficului pentru aplicarea amenzilor.
Aceste sancțiuni vor fi trimise direct la domiciliul șoferului. Este o măsură menită să descurajeze încălcarea regulilor de circulație.
Experții estimează că 95% dintre accidente sunt cauzate de erori umane.
Titi Aur consideră această măsură mai mult decât binevenită. Acesta a subliniat necesitatea respectării:
- regulilor de circulație;
- principiilor de conducere defensivă;
- normelor de bun-simț în trafic.
„Pe stradă nu trebuie să respectăm doar reguli de circulație. Trebuie să respectăm și reguli de conducere defensivă și nu în ultimul rând trebuie să respectăm reguli de bun-simț, pentru că atunci când te bagi cu mașina în față, vrei tu să fii primul la semafor, ai încălcat tot felul de reguli, inclusiv de circulație”, a mai spus Titi Aur, duminică, la Antena 3 CNN.
Titi Aur spune că este nevoie de educație în conducere
Titi Aur subliniază că măsurile coercitive, deși necesare, nu sunt suficiente pentru a reduce numărul de accidente.
El spune că este esențială o educație continuă și completă în școlile de șoferi. La fel de importante sunt și campaniile de conștientizare la nivel național.
Aur subliniază că este necesar un efort comun din partea Ministerului de Interne, Ministerului Transporturilor și Ministerului Educației pentru:
- a aduce o schimbare semnificativă în comportamentul șoferilor;
- a reduce numărul accidentelor rutiere.
„Nu este suficient să vii cu măsuri de coerciție, cu reguli sau cu regulamente care să ducă la pedepse, ci trebuie în paralel făcută și educație, educație de școala generală, educație corectă în școala de șoferi și completă în școala de șoferi, educație după școala de șoferi și tot felul de campanii prin care să transmiţi mesaje. Sunt lucruri pe care le fac toate țările civilizate care au reușit să reducă numărul de accidente.
Din păcate, aceste măsuri sunt venite din partea Ministerului de Interne și sunt foarte binevenite încă o dată, doar că trebuie să vină și din partea Ministerului Transporturilor, din partea Ministerului Educației. Să vină acel set de măsuri prin care să aducă educația corectă.
Doar cele două sisteme împletite foarte bine și corelate foarte bine, educație și coerciție în același timp, vor duce cu adevărat la efecte pe șosea, adică vom reduce numărul de accidente”, a transmis Titi Aur.
Se vor lua în considerare imaginile filmate de camerele de bord
Noua măsură a guvernului permite, de asemenea, utilizarea imaginilor captate de camerele de supraveghere, inclusiv de pe vehiculele private, pentru a documenta și sancționa încălcările grave ale regulilor de circulație.
Până acum, astfel de imagini nu erau omologate și nu puteau fi folosite ca dovezi, ceea ce încuraja un comportament periculos pe șosele.
România continuă să aibă unul dintre cele mai ridicate numere de accidente rutiere din Europa, cu un număr semnificativ de victime zilnic.
Aur a subliniat că, în ciuda numeroaselor probleme sociale și economice, siguranța rutieră rămâne o problemă critică ce necesită atenție urgentă și acțiuni concertate din partea autorităților.
„Aceste măsuri sunt foarte binevenite. Să putem utiliza imaginile de pe camerele video și cele fixe, ale statului să spun, într-un fel sau altul, puse în diferite locuri, dar și cele de pe mașinile private particulare, care de multe ori arată încălcări grave de circulație și care până acum nu puteau fi utilizate ca probe și nici măcar ca dovadă că s-a întâmplat ceva, pentru că nu sunt omologate, pentru că diferite motive, ceea ce încuraja teribiliștii sau nesimțiții până la urmă să facă tot felul de încărcări de reguli de circulație, flagrante aș putea spune, şi știți că apar în spațiul public sau, în fine, online apar tot felul de imagini ce te îngrozesc și nu crezi că se poate întâmpla așa ceva.
Și România rămâne, într-adevăr, cu cele mai multe victime pe șosea, cu cel mai mult sânge pe șosea. Ieri, cinci tineri din care trei morți, doi răniți grav pe la Timișoara… În fiecare zi avem patru-cinci morți, avem 10 răniți grav și 70-80 de răniți ușor în fiecare zi, iar autoritățile noastre parcă nu vor să vadă sau nu sunt atente deloc la acest fenomen.
Sunt atente la tot felul de probleme, cu alegeri, cu războaie, cu pensii, cu energie, lucruri foarte importante. Dar acest capitol, această problemă socială, este nebăgată în seamă sau nu atât cât ar trebui”, a concluzionat Titi Aur.