Totodata, va fi monitorizat impactul dublei netaxari (prin stabilirea rezidentei fiscale, fara sediu permanent), precum si intarirea regulilor privind societatile straine controlate (o societate straina controlata reprezinta o entitate inregistrata si care desfasoara activitati intr-o jurisdictie sau tara diferita de cea in care este rezidenta societatea detinatoare sau care o controleaza).
Mai precis, BEPS tinteste strategiile de planificare fiscala care exploateaza lacunele si inadvertentele legislative in scopul transferarii artificiale a profiturilor catre jurisdictii fara taxe sau cu taxe reduse.
Masurile de combatere a acestor practici vor reforma principiile fiscalitatii din Romania.
Planul BEPS, prin cele 15 seturi de actiuni, include recomandari pentru modificarea legislatiei si va aduce schimbari in urmatoarele zone:
- Preturi de transfer
- Conventii de evitare a dublei impuneri
- Schimbul de informatii pe doua planuri: printr-o crestere a transparentei si raportarii de informatii de catre contribuabili catre autoritati fiscale, precum si intre autoritatile fiscale ale diverselor state.
Totodata, directiva (UE) 1164/2016, adoptata in iulie, stabileste normele impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale si va afecta activitatea grupurilor multinationale. Directiva urmareste impiedicarea evitarii platii impozitului pe profit de catre societatile rezidente prin devierea veniturilor catre filiale/sucursale situate in tari cu un nivel mai redus de impozitare.
Aceasta se va aplica contribuabililor supusi impozitului pe profit intr-unul sau mai multe state membre, inclusiv sediilor permanente de pe teritoriul UE ale unor entitati rezidente fiscal in afara UE si stabileste norme pentru: limitarea deductibilitatii dobanzilor, impozitarea la iesire (en. exit taxation), norme generale anti-abuz, impozitarea societatilor straine controlate si impozitarea aranjamentelor hibride.
Care va fi impactul?
O schimbare majora va avea loc in abordarea globala, inclusiv in Romania care preia aceste masuri, a taxarii business-urilor internationale care poate fi considerata cel mai mare cutremur in fiscalitate la nivel mondial, din ultimul secol. Astfel, vor aparea:
- Definitii noi ale sediilor permanente
- Foarte mare transparenta in domeniul preturilor de transfer si a documentatiei cerute pe baza unor cerinte globale
- Redefinirea activelor intangibile si impactul fiscal al transferului acestora
- Abolirea structurilor de taxare traditionale bazate pe orice forma hibrida – fie ca e vorba de entitati, datorii sau tranzactii de active
- Modificarea tratatelor de dubla impunere pentru a crea instrumente care pot impune taxe acolo unde e suspectata netaxarea
- Un cost administrativ mai mare
- Modificarea abordarii principiului “arm’s length” in stabilirea preturilor intra-grup pentru a include masuri speciale pe baza conceptului autoritatilor referitor la locul unde este adaugata valoarea
- “Country by Country Reporting” (CbCR) – set de raportare intocmit de catre grupurile multinationale de societati cu venituri de peste 750 milioane de Euro – se va implementa din 2017 cu referire la datele anului 2016
- Distribuirea obligatorie a datelor privind contribuabilii – transparenta totala a organigramei intregului grup in fiecare jurisdictie fiscala unde compania face afaceri
- Implementarea unor procese care sa duca la prevenirea sau solutionarea multa mai rapida a disputelor legate de aplicarea tratatelor de evitare a dublei impuneri
- Redefinirea practicilor fiscale daunatoare
- Transparenta obligatorie a planificarii fiscale agresive