Prețurile practicate de service-uri pentru piesele folosite la reparațiile pe RCA ar trebui reglementate, deoarece s-a ajuns într-o situație în care despăgubirile riscă să iasă de sub control, generând majorări de prețuri pentru consumatori, apreciază președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, care readuce în discuție posibilitatea ca tarifele pentru piese să fie plafonate.
De această dată, însă, Chirițoiu vorbește și de un alt aspect care pune presiune pe prețuri, anume cheltuielile administrative și de vânzări suportate de asigurători și decontate în tariful RCA.
„Avem posibilitatea de a încerca să limităm costurile administrative și de vânzări. Este foarte important ce se întâmplă cu industria de transport, care este una dintre principalele aducătoare de venituri din economia națională. Trebuie să vedem ce impact au prețurile acolo”, a declarat Chirițoiu.
Rugat de Capital să detalieze, președintele Consiliului Concurenței a spus că un comparatror de tarife RCA ar putea fi o soluție, la fel cum o soluție ar fi și identificarea unor modalități pentru reglementarea comisioanelor plătite brokerilor.
” Costurile administrative și de vânzare sunt cam mari. Trebuie să identificăm împreună o soluție pentru a le reduce. Poate un comparator de prețuri este o variantă. Și introducerea unei referințe pentru comisioanele plătite brokerilor este o variantă, mai ales că acestea diferă mult de la societate la societate”, a spus Chirițoiu.
Reamintim că ASF a introdus, în 2017, un plafon de 25% pentru cheltuielile administrative, însă acesta a fost contestat de Comisia Europeană și va fi eliminat. Una dintre componentele care intră în calculul tarifului RCA sunt aceste costuri. Brokerii vând peste 70% din polițele RCA de pe piață, motiv pentru care comisionul plătit lor de către asigurători este un factor important în calculul tarifului final.
În cheltuielile administrative și de vânzări intră atât comisioanele plătite de asigurători brokerilor sau agenților proprii cât și taxele către ASF, FGA, BAAR și cheltuielile proprii ale firmelor: salarii, chirii, etc. Toate aceste costuri sunt transferate integral în prețul RCA plătit de consumatori. Potrivit statisticilor, firmele din România au printre cele mai mari costuri de acest gen din Europa, ajungând, cel puțin înainte de plafonarea impusă de ASF și contestată de CE(care a impus scoaterea plafonului de 25%) și la 40% din prețul RCA.