Procentul directorilor generali din România care consideră că organizațiile lor necesită reinventarea modelului de afaceri pentru a supraviețui în următorul deceniu a crescut la 37% în acest an, față de 27% în ediția anterioară.
Un sondaj arată că o treime dintre șefii de companii vor să regândească afacerea
Potrivit PwC CEO Survey, proporția directorilor generali din România care sunt de părere că afacerile lor trebuie reinventate pentru a supraviețui în următorul deceniu a crescut la 37% în acest an. La trecutul sondaj, procentul era de 27% .
Factorii principali care influențează modul în care companiile din România generează valoare și care determină necesitatea transformării acestora sunt noile tehnologii. Dar și schimbările în comportamentul consumatorilor și reglementările guvernamentale, conform opiniei respondenților.
Astfel, o proporție covârșitoare (80%) a indicat tehnologia ca fiind factorul determinant al schimbării. Asta, în timp ce 74% au menționat schimbările în comportamentul consumatorilor în ultimii cinci ani. 68% au evidențiat reglementările guvernamentale.
„Concluzia sondajului nostru este că, pentru a rămâne viabile şi rentabile şi peste zece ani, companiile din România, asemenea celor de la nivel global, vor trebui să-şi continue procesul de reinventare impus de tehnologii şi schimbările în materie de reglementare. Tot mai mulţi CEO sunt conştienţi că schimbarea este necesară şi iau deja măsuri în această direcţie prin dezvoltarea de noi produse şi servicii, adoptarea noilor tehnologii şi încheierea de parteneriate strategice pentru îmbunătăţirea capabilităţilor”, a declarat Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România, potrivit comunicatului companiei.
Mediul nu este propice reinventării
În schimb, peste două treimi (69%) dintre directorii generali din România consideră că mediul de reglementare reprezintă un obstacol în calea reinventării. În timp ce 58% indică lipsa competențelor în rândul forței de muncă din companiile lor. 53% menționează lipsa tehnologiilor și 49% se confruntă cu instabilitatea lanțului de aprovizionare.
În această situație, Bumbăcea a explicat că soluțiile potrivite variază de la o companie la alta, în funcție de strategie, model operațional, context industrial și peisaj concurențial. De aceea, directorii generali trebuie să aibă o înțelegere clară despre modul în care afacerile, proiectele sau alte investiții pot genera valoare. Și să fie pregătiți să ia decizii dificile, fie că este vorba de realocarea resurselor între activități sau de restrângerea acestora.
Potrivit cercetării, 53% dintre executivii din România au raportat o realocare a resurselor (financiare și umane) de peste 10% de la un an la altul.
Se prevede o creștere a economiei
Sondajului arată că 37% dintre CEO-ii din România prevăd o creștere a economiei în acest an, în creștere față de 26% înregistrat în 2023. Ca rezultat, procentul celor care anticipează un declin economic a scăzut de la 62% la 47%.
În continuare, preocupările principale ale directorilor generali din România pentru următorul an rămân inflația, volatilitatea macroeconomică și conflictele geopolitice.
Doar 37% dintre aceștia se declară foarte sau extrem de încrezători în perspectivele de creștere a veniturilor propriilor companii în următoarele 12 luni, în scădere față de 52% înregistrat în 2023, în timp ce 30% anticipează o scădere.
„61% sunt de părere că inovaţiile tehnologice vor schimba într-o măsură mare sau foarte mare modelul de afaceri în următorii trei ani. Astfel, 53% cred că Inteligenţa Artificială Generativă (GenAI) va schimba semnificativ modul în care companiile îşi desfăşoară activitatea şi va intensifica concurenţa în următorii trei ani. 65% afirmă că organizaţiile lor au în curs de desfăşurare acţiuni pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice. 41% intenţionează să facă cel puţin o achiziţie în următorii trei ani”, se mai arată în comunicatul PwC.