Această schimbare anunțată de Daniel David vine ca parte a unei strategii mai ample de modernizare a învățământului, ce include o revizuire a programei școlare pentru a o face mai atractivă și relevantă pentru elevi.

Daniel David spune că noua disciplină va beneficia de un curriculum restructurat

Noua disciplină va beneficia de un curriculum restructurat, care va pune accent pe claritatea informației, consolidarea cunoștințelor și aplicabilitatea acestora în viața reală. De asemenea, se vor introduce metode moderne de predare, iar universitățile vor juca un rol mai activ în formarea inițială și continuă a profesorilor.

„După clarificarea păstrării limbii latine în curriculumul de specialitate, mă bucur să fiu ministrul care poate contribui, alături de specialiștii de top ai domeniului, la readucerea după câteva decenii a «Istoriei românilor și a României” (n.red. numele va fi definitivat de Academia Română) ca disciplină de sine stătătoare, așa cum mi-am exprimat interesul încă de la începutul dezbaterilor publice”, a declarat Daniel David.

Reforma urmează să fie implementată în urma unei etape de diagnostic și evaluare a sistemului educațional, programată pentru luna mai 2025.

„Vom lucra colaborativ la programă pentru a avea un conținut mai aerisit și mai atractiv, inclusiv cu elemente distincte de consolidare, remediale și relevanță pentru viață a competențelor dobândite; vom colabora pentru a asigura în cadrul universităților pregătirea profesorilor în a dobândi metode moderne de educație, iar universitățile se vor implica mai direct și în formarea continuă a cadrelor didactice din preuniversitar;

vom discuta și alte aspecte ale Memoriului după etapa de diagnostic și evaluare a sistemului de educație și cercetare pe care am anunțat-o pentru luna mai”, a mai spus ministrul.

Ministerul Educației
SURSĂ FOTO: Ministerul Educației

Ministrul a clarificat și direcția în care va evolua învățământul profesional

În cadrul unei sesiuni de întrebări și răspunsuri, ministrul a clarificat și direcția în care va evolua învățământul profesional. Școlile profesionale nu vor fi desființate, ci reorganizate în cadrul filierei tehnologice.

Astfel, elevii vor putea obține un nivel de calificare corespunzător până în clasa a XI-a, având posibilitatea de a intra pe piața muncii imediat după finalizarea studiilor.

„Da, sunt regândite, vorbim despre filiera tehnologică, astfel încât când ajungi în clasa a XI-a să obţii nivelul de calificare 3 şi dacă doreşti să poţi să intri pe piaţa muncii, deci este clar că structura clasică pentru şcolile profesionale, prin prisma noilor legi pe care le avem, structura se schimbă”, a subliniat Daniel David.

Referitor la structura anului școlar, ministrul a afirmat că majoritatea actorilor implicați susțin organizarea pe module în locul revenirii la trimestre. Această formulă este considerată mai eficientă pentru ritmul de învățare al elevilor și adaptată cerințelor actuale ale sistemului educațional.

Trebuie gândit modul în care cele mai importante dintre discipline sunt predate

Ministrul a explicat apoi că, înainte de a discuta despre numărul de ore alocate unei discipline sau alteia, trebuie gândit modul în care cele mai importante dintre discipline sunt predate.

Astfel, susține el, informaţia ar trebui să fie accesibilă elevilor, iar analfabetismul funcţional să fie redus.

„Nimic nu este ignorat, încercăm să ţinem un echilibru pe de-o parte între ştiinţe, pe de cealaltă parte avem religia, avem, după aceea, competenţele legate de viaţă şi elemente legate de cultura naţională.

Mereu trebuie să ai grijă cum ţii echilibrul între aceste componente. Religia este acolo, nu forţează nimeni pe nimeni, dar în acelaşi timp religia este o componentă fundamentală în civilizaţia noastră şi trebuie să se vadă acolo, dacă copiii o vor alege sau nu, asta este altceva”, a completat Daniel David.

El a spus că în studiul religiei au fost propuse şi elemente „moral-etice” sau „discuţii despre extremismul religios”.

„Cred că religia îşi merită locul acolo, dar sigur, oamenii pot să aibă păreri diferite”, a adăugat Daniel David.

Ministrul Educaţiei a avut şi o întâlnire cu profesorii de istorie

În încheiere, ministrul Educaţiei a subliniat că a avut şi o întâlnire cu profesorii de istorie, în ziua de joi. Potrivit acestuia, au discutat despre propunerea formulată în planurile-cadru conform căreia istoria să fie studiată în clasele a noua şi a zecea pentru toate profilurile şi specializările.

„Planurile-cadru pe care le-am propus, tocmai pentru a avea istoria abordată transversal, propunerea a fost să coborâm la clasele a IX-a şi a X-a pentru toate specializările toate profilurile, toate filierele, astfel încât nu s-a pus problema să nu ai elemente de istorie naţională în clasele a XI-a şi a XII-a, asta este un fake news, este, ca să spun direct, o minciună.

Astăzi am şi avut o discuţie cu colegii din zona istoriei. În legătură cu toate planurile-cadru, ideea mea a fost că lucrurile nu mai pot continua, în toate domeniile, aşa cum funcţionează acum pentru că zona de analfabetism funcţional este foarte, foarte puternică şi atunci am spus că nu despre ore trebuie să discutăm în prima fază, ci despre noi modele, despre cum trebuie să regândim disciplinele clasice pe care le avem, astfel încât după aceea orele vor veni în mod natural.

Eu trebuie să fiu convins că avem alte modele de predare a disciplinelor importante”, a conchis ministrul.