Astfel, apelurile la 112 din zona București-Ilfov de pe telefoanele cu sistem de operare Android vor fi localizate cu ajutorul tehnologiei AML, a anunțat miercuri Serviciul de telecomunicații Speciale (STS).

Având în vedere șirul evenimentelor din cazul Carcal, implementarea acestei tehnologii, care permite o acuratețe a localizării de 5 – 50 m, a fost stabilită prin Ordonanță de Urgență de Guvern.

„Pe parcursul lunii ianuarie se realizează, sub formă de pilot pe zona București-Ilfov, operaționalizarea soluției de localizare pe telefoanele mobile cu sistem de operare Android. Serviciul de Telecomunicații Speciale împreună cu operatorii mobili au finalizat activitățile de configurare și testare a arhitecturii de sistem pentru preluarea și furnizarea către SNUAU a informației de localizare avansată de tip AML”, informează STS într-un comunicat.

„După verificarea soluției de localizare AML pe zona București-Ilfov, vom extinde testările la nivel național, astfel încât la momentul operaționalizării acestei tehnologii în România să putem beneficia de o acuratețe cât mai bună a localizării persoanelor aflate în pericol. Serviciului de urgență 112 i-au fost aduse numeroase îmbunătățiri în ultimele luni. Am reușit să implementăm modificări legislative, tehnice și operaționale și, în același timp, am desfășurat acțiuni pentru creșterea performanței operatorilor STS care interacționează cu cetățenii și preiau apelurile de urgență.”, a declarat general-maior ing. Ionel-Sorin Bălan, prim-adjunct al directorului STS.

 

 

Ce presupune tehnologia AML

 

Potrivit STS, „AML este o soluţie care permite transmiterea coordonatelor geografice disponibile la nivelul telefoanelor mobile pe care sunt instalate sistemele de operare Android sau iOS și utilizează capacitățile de localizare încorporate în acestea. Este important de menționat că AML nu este o aplicație care trebuie descărcată și instalată.

Tehnologia AML presupune că un smartphone compatibil recunoaște când se efectuează un apel de urgență și activează capabilitățile telefonului pentru a colecta informațiile despre locația apelantului, coordonatele geografice ale locației fiind trimise în mod automat către sistemele SNUAU.”

Cum funcționează tehnologia AML/ELS:

– atunci când este inițiat un apel de urgență, telefoanele mobile inteligente echipate cu funcționalitatea AML/ELS trimit un mesaj de tip SMS către Centrele de preluare a apelurilor de urgență 112 ce conține informații privind localizarea utilizatorului de telefonie mobilă, informații bazate pe date de la sistemele globale de navigație prin satelit (GNSS), WiFi și Cell ID având o acuratețe de 5 – 50 m. De asemenea, verifică nivelul bateriei telefonului, aceasta trebuie să fie de min. 5% înainte de a activa capabilitățile GNSS și WiFi ale terminalului mobil. Soluția nu implică o conexiune de date și nici instalarea vreunei aplicații pe telefon ori altă intervenție din partea utilizatorului telefonului mobil.

– transmiterea SMS-urilor cu informația de localizare se va face automat, fără intervenția apelantului, către numărul 114, reglementare introdusă tot prin această Ordonanță de Urgență.

– furnizorii de telefonie mobilă au obligația de a suporta atât costurile determinate de transmiterea la numărul 114 a mesajelor tehnice standardizate scurte ce conțin informația de localizare obținută pe baza echipamentului terminal, cât și costurile aferente traficului generat pe o conexiune de date de transmiterea informației de localizare obținută pe baza echipamentului terminal.

– în definiția „informației de localizare obținută pe baza echipamentului terminal”, Ordonanța include și datele de localizare generate de o aplicație furnizată de administratorul 112, adică de STS, ce conțin latitudinea și longitudinea care caracterizează poziția geografică în care se află telefonul.

– Aceasta înseamnă că operatorii mobili vor fi obligați să suporte și costurile generate traficul de date al celor care folosesc Aplicația 112 dezvoltată intern de STS.