Noul regulament de organizare și funcționare a unităților de învățământ

Noul regulament de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar a fost publicat, luni, 12 august în Monitorul Oficial. Aprobat prin Ordinul Ministerului Educației (OME) nr. 5.726/2024, regulamentul, cunoscut și sub denumirea de ROFUIP 2024, aduce mai multe modificări importante în sistemul educațional.

Printre noutăți se numără introducerea notei la purtare în fiecare modul, organizarea unui concurs separat de admitere pentru clasa a IX-a, desemnarea unui profesor responsabil cu proiectele europene în fiecare școală, implementarea de cursuri de educație parentală și posibilitatea de a participa la cursuri online sau hibrid pentru elevii în situații excepționale.

Regulamentul permite elevelor gravide și tinerilor părinți să urmeze cursurile în format online sau hibrid pentru a evita abandonul școlar. În aceste cazuri, cursurile cu prezență fizică pot fi suspendate, iar inspectoratele școlare județene (ISJ) sau Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) trebuie informate în prealabil.

„Elevele gravide și elevii părinți pot beneficia de un program școlar flexibil, care se stabilește în colaborare cu părinții, tutorii sau reprezentanții legali, inclusiv cu consilierul școlar.

Programul flexibil poate include un plan de învățare personalizat, un orar adaptat nevoilor acestora și alte măsuri necesare”, se specifică în articolul 11, alineatul 12 al regulamentului.

elevi studenti scoala
SURSA FOTO: Dreamstime

Se depune cerere însoțită de un aviz medical

Aceleași reguli se aplică și elevilor cu afecțiuni grave. Pentru a participa la cursuri în format online sau hibrid, părintele sau reprezentantul legal trebuie să depună o cerere însoțită de un aviz medical, transmite Edupedu.ro.

Elevii care pot beneficia de aceste măsuri sunt cei care suferă de afecțiuni precum boli care afectează capacitatea de oxigenare, boli respiratorii cronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat de tip I, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, tratamente imunosupresoare, și alte afecțiuni cronice sau asociate cu imunodepresie moderată sau severă.

Suspendarea cursurilor cu prezență fizică poate fi aplicată și în alte situații excepționale, conform articolului 9, alineatele 3 și 8 din regulament.

Prevederile articolului 9

„ART. 9

(3) Pentru elevele gravide și elevii părinți, pe perioada de îngrijire a copilului, precum și în situaţii obiective, cum ar fi epidemii, intemperii, calamităţi, alte situaţii excepţionale, cursurile şcolare faţă în faţă pot fi suspendate pe o perioadă determinată, potrivit reglementărilor în vigoare.

(8) În situaţii excepţionale, inclusiv pe perioada declarării stării de urgenţă/alertă, desfăşurarea activităţilor în sistem online sau hibrid se realizează în conformitate cu prevederile Anexei nr. 1 la prezentul regulament, Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a activităţilor în sistem online sau hibrid”.

„Activităţile didactice prin intermediul tehnologiei şi al internetului vor urmări dezvoltarea competenţelor beneficiarilor primari, fixarea şi consolidarea cunoştinţelor, educaţia remedială, pregătirea beneficiarilor primari pentru susţinerea evaluărilor şi examenelor naţionale”, se arată în metodologia privind desfășurarea activităților online/hibrid.

Metodologia privind desfășurarea activităților în sistem online sau hibrid conține, printre altele, informații despre gestionarea datelor cu caracter personal ale participanților la ore, atribuțiile tuturor celor implicați în acest proces, sarcinile care trebuie îndeplinite de cadrele didactice în organizarea orelor și prevederi legate de desfășurarea acestor cursuri pentru profesori și elevii fără acces/cu acces limitat la tehnologie/internet.

În capitolul al II-lea al metodologiei incluse în regulament se stipulează că unitățile de învățământ sunt obligate să gestioneze datele cu caracter personal ale elevilor și profesorilor implicați în activitățile desfășurate online sau în format hibrid.