Noi planuri-cadru pentru liceu

Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că planurile-cadru pentru liceu urmează să fie adoptate până în luna mai, moment din care se va lucra la elaborarea programei.

Această schimbare ar putea permite ca, începând din 2026, elevii de clasa a IX-a să studieze după manuale noi.

Daniel David
Daniel David (SURSA FOTO: danieldavid.ro)

Schimbări fundamentale în sistemul educațional

Daniel David a subliniat că, deși adoptarea noilor planuri-cadru este un pas important, esențial va fi conținutul efectiv al programelor școlare.

Acesta consideră că, de multe ori, sistemul românesc a eșuat în organizarea eficientă a materiei, supraîncărcând elevii cu informații neadaptate realităților moderne.

Ministrul Daniel David a subliniat, în cadrul unei dezbateri pe tema „ARTE și Teatrul – Investiții în viitorul tinerilor. Susținem educația teatrală în școli”, că trebuie adoptată o perspectivă pe termen mai scurt. El a explicat că, deși nu se va ajunge la un consens, este necesar un suport larg pentru planurile-cadru. Potrivit acestuia, discuțiile din primele zile indicau că acestea vor fi adoptate în luna mai.

Ministrul Daniel David a precizat că, începând din luna mai, se va lucra la un aspect fundamental, și anume programa și conținutul, subliniind că nu este suficientă doar existența unei discipline, ci esențial este ce se predă și cum este organizat conținutul. El a atras atenția asupra faptului că, de multe ori, s-au făcut greșeli majore, în sensul că, deși disciplina exista și în alte țări precum Statele Unite, Franța sau Germania, în România erau introduse conținuturi extrem de dificile, cu așteptarea ca elevii de liceu să devină academicieni.

Daniel David a mai declarat că, dacă lucrurile vor decurge conform planului, programa ar trebui să fie gata începând din luna mai, trainingurile să înceapă din toamna acestui an, iar manualele să fie digitalizate și disponibile anul viitor.

El a menționat că noile manuale ar urma să fie utilizate începând cu anul 2026 pentru prima generație de elevi din clasa a IX-a, iar munca la conținut va trebui să înceapă din primăvară-vară.

„Trebuie să privim pe termen mai scurt, în sensul că dacă planurile-cadru, dacă găsim o formulă nu de consens, consens nu va fi, dar trebuie să fie un suport larg. Iar eu cred că va fi, după cum văd că merg discuţiile în primele zile, le vom adopta în luna mai. Începând din luna mai, vom lucra la un lucru, nu vreau să spun mai important, nu vreau să facă diferenţe, dar fundamental, şi anume programa, conţinutul, că degeaba e disciplină. Întrebarea este ce predai acolo şi cum organizezi conţinutul. De foarte multe ori am dat rateuri majore. Deşi aveam disciplina care exista şi în Statele Unite, şi în Franţa, şi în Germania, noi puneam nişte conţinuturi înspăimântătoare acolo, voiam să scoatem academicieni din zona liceului.

Dacă lucrurile merg bine, programa începând din luna mai, traningurile, din toamna acestui an, şi manualele, începem digitaţia şi probabil că o să le avem anul viitor. Va trebui să intre din 2026, pentru prima generaţie din clasa a IX-a. Dar lucrul la conţinut va trebui să înceapă din primăvară-vară”, a subliniat ministrul David la o dezbatere cu tema „ARTE şi Teatrul – Investiţii în viitorul tinerilor. Susţinem educaţia teatrală în şcoli”.

Educația teatrală, o nouă direcție în învățământ

Un aspect inovator al reformei este introducerea unei noi discipline denumite „ARTE – educație vizuală, educație teatrală și muzicală” pentru clasele a IX-a și a X-a.

Această inițiativă a fost susținută și de Liviu Lucaci, rectorul UNATC „I.L. Caragiale”, care a evidențiat impactul pozitiv al teatrului asupra dezvoltării tinerilor.

„Cinematografia şi media sunt două domenii unde există echipă întotdeauna. Nu se poate face nimic, cinema sau teatru, fără echipă, nu există singur. Părinţii vor avea nişte copii mai fericiţi acasă, pentru că la vârsta adolescenţei, când este cumplit de greu să mai comunici cu ei, aceşti copii, prinşi în echipe care îi ajută să fie împreună, îi obligă să fie împreună, îi vor face pe părinţi să fie mai încântaţi de propriii lor copii”, a spus el.

Actorul Vlad Ivanov a subliniat rolul formator al actoriei în dezvoltarea personală a elevilor.

„Este ştiut, peste tot în lume, actoria, ca materie, ajută cel mai bine la dezvoltarea tinerilor, cu vârste cuprinse între 7 şi 18 ani, exact perioada în care ei sunt la şcoală. Instrumentul cu care actoria lucrează este individul însuşi. Dacă faci actorie, dezvolţi vocea, înveţi să-ţi cunoşti corpul, memoria ta se dezvoltă, capeţi o capacitatea senzorială fantastică, înveţi să-ţi gestionezi emoţiile. Nicio altă materie din şcoală nu poată să facă ce face actoria, care dezvoltă aceste aptitudini şi abilităţi şi îi oferă tânărului un bagaj excepţional, cu care el poate să plece în viaţă. Miza acestui program nu este să scoată o ţară de actori şi de actriţe, miza este de a detecta şi de a creşte armonios aceste aptitudini şi abilităţi ale tinerilor”, a punctat Ivanov.

Actrița Oana Pellea a susținut, la rândul său, importanța acestor cursuri, subliniind că teatrul poate transforma procesul educațional într-o experiență mai plăcută și mai interactivă.

„Mi se pare un pas important, am predat tot felul de cursuri de comunicare cu jocuri teatrale, iar cei care au participat la acest cursuri, la final, întrebau de ce nu se predă teatru în licee şi chiar la grupele mai mici. Pentru că e o modalitate de a învăţa cu plăcere. Cred că e foarte important să înveţi a fi împreună, într-un demers, pentru că trăim într-o epocă în care ne însingurăm din ce în ce mai tare. Şi ăsta e un cadru în care nu poţi funcţiona decât împreună, e de lucru în echipă, e de învăţat disciplină. Cred că e foarte important pasul pe care l-aţi făcut şi cred în acest demers”, a spus Pellea.