Se anunță schimbări majore la ANAF

Guvernul României pregătește o Ordonanță de Urgență pentru consolidarea capacității instituționale a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), reorganizarea activității acesteia și modificarea și completarea unor acte normative relevante.

Ordonanța de Urgență urmărește să ofere un cadru juridic adecvat pentru consolidarea capacității instituționale a ANAF și pentru acomodarea noilor schimbări aduse în cadrul administrației fiscale. Aceste modificări vizează să eficientizeze activitatea ANAF și să îmbunătățească gestionarea resurselor în cadrul acestei instituții esențiale pentru funcționarea sistemului fiscal al României.

„Pentru ca administrația fiscală să joace un rol cheie în colectarea veniturilor trebuie să fie în măsură să facă față provocărilor care apar în mod natural în acest domeniu de activitate, iar ca instrument de aplicare a politicii fiscale, trebuie să răspundă unor cerințe importante legate de profesionalism, eficiență și asigurarea continuității în colectarea resurselor financiare ale statului”, se arată în document.

Măsurile propuse prin actul normativ urmăresc evitarea riscului unor posibile presiuni asupra veniturilor și cheltuielilor bugetului general consolidat, astfel încât rolul ANAF să fie subsumat în totalitate obiectivelor şi politicilor macroeconomice asumate de Guvern.

Un nou post de vicepreședinte și controale mai multe

Printre schimbări se numără înființarea unui nou post de vicepreședinte, cu atribuții de coordonare directă a procesului de digitalizare a instituției. Noul vicepreședinte va fi responsabil de eficientizarea activității ANAF, asigurând un circuit informațional decizional coeziv și reducând efortul necesar pentru atingerea obiectivelor instituției.

Postul va avea rang de subsecretar de stat și va fi ocupat prin decizie a prim-ministrului.

De asemenea, ANAF va suferi o reorganizare prin absorbția Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, care va funcționa ca o direcție generală în cadrul ANAF începând cu 1 mai 2024.

Având în vedere, operaționalizarea sistemelor RO e-Transport și RO e-Sigiliu și noile reglementări legale privind prevenirea și combaterea unor activități economice ilicite, există premisa ca numărul de acțiuni de control să crească exponențial, fiind necesară o consolidare a funcției ocupate de personalul care efectuează control antifraudă, se mai arată în OUG.

Fiscul și Autoritatea Vamală are nevoie și de mașini noi

În plus, pentru a susține aceste schimbări și pentru a răspunde nevoilor operaționale crescânde, ANAF și Autoritatea Vamală Română (AVR) vor achiziționa autoturisme echipate cu aparatură specifică, necesare pentru supravegherea și gestionarea eficientă a transporturilor și a operațiunilor economice.

Totodată, actul normativ propune o derogare de la anumite prevederi legislative pentru a permite autorităților din subordinea Ministerului Finanțelor să achiziționeze autoturisme cu capacitate cilindrică mare și prețuri mai ridicate, necesare pentru activitățile de prevenire și combatere a evaziunii fiscale și a fraudei fiscale și vamale.

„În anul 2024 autoritățile din subordinea Ministerului Finanțelor care au atribuții de prevenire și combatere a evaziunii fiscale și a fraudei fiscale și vamale pot achiziționa autoturisme cu capacitate cilindrică mai mare de 1.600 cm3 și al căror preț poate depăși contravaloarea în lei a sumei de 23.000 de euro inclusiv T.V.A.”, se arată în documentul citat.