Ministerul Transporturilor are în lucru un proiect de lege prin care va introduce două noi controale suplimentare în cadrul inspecțiilor tehnice periodice - ITP obligatorii ale autovehiculelor. Motivarea autorităților ține de reducerea numărului de accidente.
Autovehiculele destinate transportului de marfă sau pasageri ce aparțin transportatorilor din țara noastră vor trebui să facă față mai multor rigori atunci când li se va face inspecția tehnică periodică – ITP, se arată într-un proiect de act normativ afișat pentru dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor.
În speță, legislația Uniunii Europene prevede obligația echipării, începând cu 1 noiembrie 2015, a tuturor autovehiculelor grele noi cu un sistem de avertizare la trecerea involuntară peste liniile de separare a benzilor de circulație.
În plus, prin noul Regulament (UE) privind siguranța generală a vehiculelor, care urmează a fi publicat în cursul acestui an, se va introduce obligativitatea echipării cu un sistem de avertizare cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto.
Astfel, pentru a se asigura o bună funcționare a acestor sisteme, care pot fi montate și pe autovehiculele care nu au fost echipate ca atare din fabricație, este necesar ca ele să fie verificate periodic în cadrul inspecției tehnice periodice, se arată în motivarea proiectului legislativ.
Iar verificarea se va face în funcție de introducerea acestor sisteme, în conformitate cu legislația în vigoare. Autovehiculele deja menționate vor suporta deci două noi verificări, în cadrul ITP-urilor efectuate, privind existența celor două sisteme: de avertizare la trecerea involuntară peste liniile de separare a benzilor de circulație și de avertizare cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto.
La momentul actual, România înregistrează o valoare dublă a indicatorului de siguranță rutieră ”număr de decese în accidente rutiere raportat la numărul de locuitori” în raport cu media Uniunii Europene (96 de decese la un milion de locuitori, față de 49 de decese la un milion de locuitori), mai arată documentul citat.
O situație deosebită, prin prisma consecințelor grave, o reprezintă accidentele care implică autovehicule grele pentru transport marfă și transport public de persoane. În plus, una dintre cauzele specifice o reprezintă accidentele care se datorează oboselii conducătorilor auto a unor astfel de autovehicule, conducători la care de regulă perioada de conducere zilnică este extinsă.
De menționat că m odificările legislative amintite sunt încă în fază de proiect și au nevoie de semnătura ministrului de resort și de publicarea în Monitorul Oficial.