Vin vești proaste pentru șoferi! Ministerul Finanțelor are pregătit un proiect care ar modifica asigurarea obligatorie de răspundere auto pentru prejudicii aduse terților prin accidente de vehicule, inițiat de către ASF.
Proiectul a ajunge cât de curând pe masa Guvernului. Nu este însă sigur dacă va fi aprobat, întrucât conține o serie de prevederi controversate, care vor genera haos pe piața asigurărilor.
Cum s-ar putea modifica polițele RCA
Una dintre acestea vizează relația asigurător-persoană prejudiciată-service auto, punând șoferii într-o poziție lipsită de apărare.
Pe de altă parte, vor fi incluse vehiculele autopropulsate care se deplasează cu o viteză maximă mai mare de 25 km/h, ceea ce va mări semnificativ baza de plătitori RCA. Această măsură vizează, în mod deosebit, trotinetele și bicicletele electrice, în contextul în care în ultima perioadă, accidentele s-au înmulțit.
Este posibilă, de asemenea, apariția polițelor de asigurare cu valabilitate scurtă. În prezent, șoferii își pot încheia polițe de asigurare cu o valabilitate de 1 – 12 luni, cu multiplu de o lună. Dar în noua legislație, se specifică numai faptul că polițele de asigurare pot fi eliberate pe o perioadă de maximum 12 luni. Acest lucru înseamnă că pot apărea polițele de asigurare în stil englezesc, cu valabilitate de câteva zile sau chiar câteva ore.
Noul proiect mai prevede și că despăgubirile în cazul daunelor morale pentru accidente soldate cu decese vor fi plafonate.
În România, frecvența accidentelor rutiere despăgubite în baza polițelor RCA este, în medie, de 6%
Potrivit unui sondaj de opinie realizat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) pentru Uniunea Națională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), șapte din zece șoferi sunt conştienţi de faptul că numărul accidentelor rutiere şi valoarea despăgubirilor plătite, influenţează costul poliţei RCA, chiar dacă situaţia lor individuală este pozitivă, fără accidente. Rezultatul sondajului de opinie este cu paru puncte procentuale mai mare decât rezultatul înregistrat de acelaşi sondaj în 2022 (69%).
Potrivit sursei citate anterior, un număr impresionant de fraude ar putea fi evitat prin modificarea corespunzătoare a Legii 132/2017 privind asigurările RCA, în sprijinul păgubiţilor şi al tuturor şoferilor.
În România, cel puţin șase autovehicule înmatriculate în ţară din 100 produc anual accidente rutiere, soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale şi decese. În România, frecvenţa accidentelor rutiere despăgubite în baza poliţelor RCA este, în medie, de peste 6%, faţă de circa 4% cât este în Bulgaria, 3,2% în Polonia, 2,8% în Cehia, 2,3% în Ungaria şi 1,65% în Croaţia.