O serie de măsuri propuse de Autoritatea de Supraveghere Financiară anunță schimbări importante pentru piața RCA din România. Despre ce este vorba mai exact?
Noi măsuri propuse de ASF pentru piața RCA
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunțat un set de măsuri menite să aducă stabilitate în piața RCA, cu accent pe asigurările pentru transportatori. În urma consultărilor cu reprezentanți ai transportatorilor și agricultorilor, ASF a propus mai multe schimbări, unele dintre ele fiind deja discutate, iar altele reprezentând noutăți în domeniu.
Printre acestea, se evidențiază dorința de a ajusta sistemul bonus/malus și de a impune vânzarea obligatorie a asigurărilor RCA în rate. În prezent, există deja companii pe piață care oferă posibilitatea plății în rate pentru asigurarea obligatorie, însă acestea acționează cu prudență, având în vedere cazurile în care asiguratul a efectuat doar o singură rată și apoi nu a mai onorat plata întregii polițe.
Astfel, printre măsurile propuse se numără revizuirea sistemului bonus-malus pentru reflectarea reală a profilului și comportamentului asiguratului, precum și introducerea posibilității de a suspenda efectele contractului RCA la cererea asiguratului, pentru utilizarea sezonieră a vehiculului, arată Studii Financiare.
RCA ar putea fi plătit și în rate
De asemenea, ASF propune ca plățile primelor RCA să poată fi făcute în rate, indiferent de nivelul acestora, pentru a reduce efortul financiar al asiguraților. Totodată, se dorește revizuirea modalității de stabilire a tarifului de primă RCA pentru contractele pe perioade mai mici de 12 luni, cu scopul de a diminua tarifele pentru aceste perioade subanuale.
Monitorizarea electronică a valabilității RCA prin rețeaua de camere de supraveghere în trafic este o altă măsură propusă pentru creșterea gradului de cuprindere în asigurare a întregului parc auto.
De asemenea, ASF propune posibilitatea introducerii franșizei plătibile doar în caz de daună, pentru a reduce valoarea primei de asigurare, și introducerea certificatului de daunalitate, asemănător cu procesul existent în sistemul bancar, pentru responsabilizarea conducătorilor auto.
Încurajarea utilizării dispozitivelor telematics pentru scăderea primei de asigurare în cazul asiguraților cu o conduită bună în trafic este o altă propunere a ASF.
Aceste măsuri vor trebui discutate și adoptate prin acte normative, unele urmând să intre în vigoare prin modificări aduse legislației secundare.
Frecvența ridicată a daunelor, principala problemă
Frecvența medie a daunelor pe piața RCA din România este de 5,7%, ceea ce reprezintă aproximativ 6 vehicule din 100 implicate în accidente care provoacă daune. În comparație cu alte state membre ale Uniunii Europene, această rată este semnificativ mai mare.
În Germania este de 4,4%, în Italia de 4,2%, în Bulgaria de 3,82%, în Polonia de 3,69%, în Slovacia de 3,35%, în Cehia de 2,73%, iar în Finlanda de 1,8%. Deși diferențele par a fi mici, impactul real în tariful de primă poate fi semnificativ, având în vedere și dauna medie înregistrată în aceste state.