Ministerul Transporturilor a informat că va reduce de la 3,5 metri la 3 metri lățimea benzilor de circulație de pe Drumuri Naționale, schimbarea urmând să permită creșterea siguranței rutiere prin reconfigurarea circulației după modelul proiectului pilot 2+1 de pe DN 2 (Ialomița), amenajarea unor benzi suplimentare fără exproprieri în zona intersecțiilor sau amenajarea unor insule în zona trecerilor de pietoni.
Pentru schimbarea legislației, Ministerul Transporturilor a prezentat Proiectul unui Ordin de Ministru, normele tehnice fiind aprobate în Consiliul Tehnic și Economic al Companiei de Drumuri încă din 2020.
De asemenea, Ministerul de Resort susține că, prin îngustarea benzilor de circulație, „se va reduce viteza” și astfel va scădea riscul de accidente rutiere.
Despre sistemul pilot 2+1 de pe DN 2 București – Suceava (Drumul Morții)
Un avantaj al inițiativei pentru reducerea lățimii benzii de circulație este că permite continuarea proiectului de resistematizare rutieră 2+1 început în 2019 pe DN 2 în Ialomița.
Astfel că pe 10 kilometri, carosabilul prevăzut inițial cu o bandă pe sens și acostament lărgit a fost reconfigurat alternativ la sistemul 2+1, adică o bandă pe un sens și două benzi pe sensul opus, fiind patru tronsoane de aproximativ 2,5 kilometri care alternează.
Schimbarea a fost insistent solicitată în ultimii doi ani, după ce pe DN 2 (poreclit ca Drumul Morții sau Drumul Crucilor) s-au produs mai multe accidente frontale, cauzând multe pierderi umane. Reamintim că din 2019 și până la accidentul din septembrie 2021, nicio persoană nu și-a pierdut viața.
Avantajele reconfigurării drumurilor naționale după modelul suedez
Reconfigurarea drumului românești după modelul suedez 2+1 a dus la reducerea vitezei vara, în special duminica după-amiază, la trecerea de la două benzi la o singură bandă formându-se cozi.
În iulie 2021, fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, informase despre continuarea proiectului 2+1, dar solicita și implicarea ministrului Internelor pentru reducerea accidentelor din trafic prin prezența poliției rutiere în teren.
„În cazuri excepționale, pentru drumurile naționale existente și proiectate, cu acordul Administratorului rețelei de drumuri, din motive de sporire a siguranței circulației în zona intersecțiilor, a trecerilor de pietoni, pe drumurile existente cu 4 benzi de circulație, în zona punctelor periculoase etc., se poate reduce lățimea benzii de circulație de la 3.50 m până la minimum 3.00 m, inclusiv lățimea marcajelor, prevăzându-se măsuri compensatorii corespunzătoare, după caz.”, se arată în textul Ordinului de Ministru.
Sunt menționate următoarele avantaje:
- – reducerea vitezei de circulație prin efectul fizic de îngustare a benzii pentru prevenirea accidentelor rutiere ;
- – în zona trecerilor de pietoni prin introducerea unor insule de protecție a pietonilor;
- – realizarea unor benzi suplimentare fără exproprieri de terenuri suplimentare în zona intersecțiilor;
- – realizarea unor proiecte de siguranța circulației pe sectoarele cu incidență mare a accidentelor (exp. DN 2, sectorul cu 2+1, separatori de sens pe drumurile existente cu 4 benzi de circulație, dublarea marcajului axial tip linie continuă, etc.);
- – reglementarea soluțiilor tehnice de siguranța circulației în raport cu instituțiile de verificare și control (I.S.C., A.R.R., Direcția Rutieră);
- – adaptarea la teren a soluțiilor tehnice în situații punctuale, acolo unde nu este posibilă o rezolvare conform normelor în vigoare;
Amendamentul pentru schimbarea normelor tehnice privind proiectarea, construirea și modernizarea drumurilor naționale a fost analizat în ședința Consiliului Tehnico-Economic al C.N.A.I.R.-S.A. și avizat FAVORABIL, conform documentului de avizare nr. 5127/03.12.2020.
DN 2 E 85 București – Suceava – Siret este cel mai periculos drum din țara noastră. Traseul are circa 400 de kilometri și doar 17 kilometri sunt dublați de Autostrada A7 – Centura Bacău. În 2021 erau, între București și Bacău, 564 de cruci, depășind numărul de borne kilometrice dus-întors, conform economedia.ro.