Ceea ce a început ca o companie care sprijină întreprinderile mici s-a transformat, în timp ,într-un gigant de retail, cu mărci precum Mattel, Glossier, Ami Paris alăturându-se recent platformei.

Brandurile de modă care susțineau „nu vom vinde niciodată online” explorează acum și comerțul electronic.

Acest lucru înseamnă sfârșitul cumpărăturilor din magazinele fizice?

Harley Finkelstein, președintele Shopify, a discutat recent despre viitorul comerțului cu amănuntul și despre modul în care IA ar putea îmbunătății condițiile de joc pentru IMM-uri.

Viitorul comerțului cu amănuntul este unul global

Potrivit Euronews,  înainte de a se alătura companiei, în 2009, Harley a fost unul dintre primii utilizatori ai Shopify, înființând o afacere cu tricouri, în timp ce studia Dreptul.

„Am apăsat butonul de lansare pentru a intra în direct și imediat am vândut tricourile unui public global din întreaga lume. Mi-a schimbat viața”, își amintește Harley.  

„Mi-a arătat că viitorul comerțului cu amănuntul este unul global, că nu contează cu adevărat cât de mult capital ai, ci cât de multă pasiune pui, cât de bună este marca și cât de grozav este produsul”, a declarat el.

Întrebat despre marea diferență dintre piețele nord-americane și Europa în acest moment, el a remarcat că europenii nu se dau înlături de la nimic pentru cumpăra de la mărcile pe care le iubesc. „În loc să cumpere zece produse, fără discernământ, aleg doar trei produse care sunt cu adevărat semnificative pentru ei, de la mărcile pe care le apreciază”, subliniază el.

În primul trimestru al acestui an, Shopify a rulat prin magazinele sale 60 de miliarde de dolari (55 de miliarde de euro), o creștere de 23% față de anul trecut.

Unde există cei mai mulți cumpărători online?

Pe măsură ce tendințele cumpărăturilor online se dezvoltă, Shopify se adaptează rapid.

„Dacă vrei să fii un brand modern, relevant, în viitor, trebuie să fii capabil să vinzi în fiecare zonă în care consumatorii își petrec timpul”, spune  Harley Finkelstein.

Multe mărci, al căror accent s-a pus pe crearea unei experiențe a cumpărăturilor în magazinele fizice, precum Donna Karen, The Row și Isabel Marant, au început să exploreze modul în care această experiență poate fi tradusă online. În timp ce alte mărci online și-au creat o mulțime de urmăritori online, au căutat ulterior să creeze o experiență personală. 

Rețelele sociale sunt o tactică de marketing incredibil de democratică

Shopify a colaborat cu Google, Meta, Instagram, TikTok și Snap pentru a facilita comerțul direct prin acele platforme. 

„Rețelele sociale reprezintă o tactică de marketing incredibil de democratică. În loc de marketingul tradițional sau de clasica publicitate, în care compania cu cea mai mare sumă de bani pusă în joc câștigă întotdeauna, acum câștigă compania care dă dovadă de cea mai mare creativitate”, adaugă Harley. 

A fi peste tot dintr-o dată pare o sarcină destul de mare pentru o companie mică, dar Harley sugerează că ”trebuie să-ți identifici consumatorul și apoi să faci inginerie inversă, pentru experiența vânzării cu amănuntul”.

Secretul unei afaceri de comerț electronic de succes

Deși Harley nu poate da o rețetă a succesului, consideră că eșecul este foarte normal și, adesea, este calea către succes.

„Mulți oameni vorbesc despre povești de succes precum Gymshark (acum o marcă de un miliard de dolari). Dar mulți nu știu că nu a fost prima companie a lui Ben Francis. A încercat câteva lucruri înainte de Gymshark, care a devenit această afacere uriașă și cred că acum el este cel mai tânăr miliardar din Marea Britanie”, a adăugat el.

Un sfat cheie pe care Harley Finkelstein l-a dat cu această ocazie este reziliența – menținerea cheltuielilor cât mai mici posibil, astfel încât, dacă aveți o săptămână proastă, să nu credeți că este sfârșitul afacerii.

Cum poate ajuta IA comerțul electronic?

Deși poate părea imposibil ca întreprinderile mici să concureze cu mărci mari, Harley crede că IA ar putea echilibra condițiile jocului.

Folosind IA generativă, caracteristica Shopify se numește Shopify Magic, IMM-urile care au doar o mână de personal pot genera text pentru descrierile produselor sau pot produce imagini ale produselor la un nivel mult mai mare peste limitele normale.