Capital: Domnule Schneidhofer, 2001 nu a fost un an bun pentru producatorii de bere. Toate companiile de pe aceasta piata s-au plans ca afacerile le-au mers foarte prost.
Werner Schneidhofer: Intr-adevar, anul trecut, comparativ cu 2000 a existat o scadere cu 7% a consumului de bere. Acest lucru a parut oarecum surprinzator daca ne gandim ca, incepand cu 1997, consumul de bere pe cap de locuitor a inregistrat cresteri succesive. In 2001 a intervenit aceasta scadere pe care o analizam in acest moment si incercam sa vedem care au fost adevaratele cauze. Cu siguranta ca beculetul rosu s-a aprins, iar noi ne gasim in stare de alerta.
Capital: A fost prea frig ori s-au saturat romanii de bere?
Werner Schneidhofer: Probabil si frigul este una dintre cauze. Interesant este insa ca vanzarile au scazut semnificativ si in perioada Sarbatorilor de iarna, atunci cand ne asteptam ca promotiile si faptul ca romanii aveau mai multi bani sa ajute la revenirea la normal a consumului de bere. Se pare insa ca plata facturilor la energie si cresterea preturilor la produsele alimentare au contribuit semnificativ la aceasta descrestere.
Capital: Veti rezolva cumva ecuatia acestei recesiuni prin exclusivitatea pe care o detineti la Dracula Park?
Werner Schneidhofer: BBAG crede ca acest proiect este interesant pentru Romania. Cred ca turismul va fi foarte important in aceasta tara. A fost vorba de o decizie economica, dar si de un risc pe care suntem pregatiti sa ni-l asumam. Poate ca sunt prea optimist, dar cred ca Dracula Park poate deveni o afacere profitabila pentru toata lumea. Am, de exemplu, prieteni la Viena care merg la Paris doar pentru a vizita Disneyland. De ce nu ar face acelasi lucru si in Romania?
Capital: Aveti deja sapte fabrici de bere in Romania. Nu sunt prea multe capacitati de productie pe o piata unde sunt prezenti si alti jucatori importanti chiar la nivel global?
Werner Schneidhofer: Ar trebui sa vorbim, in primul rand, despre portofoliul de marci de bere de pe aceasta piata, si nu despre cat de multe fabrici exista. Noi am incercat sa punem la punct o strategie prin care in fiecare din cele sapte fabrici de bere sa fie produse marci diferite. Trebuie sa gasim o pozitionare in functie de pretul unui produs sau al altuia, dar si in functie de marcile competitiei.
Capital: BBAG a devenit lider pe piata romaneasca a berii prin preluarea de la fondul de investitii Oresa Ventures a companiei Brewery Holdings. A meritat intr-adevar sa platiti 100 milioane de dolari pentru aceasta companie?
Werner Schneidhofer: Este foarte important sa fii lider pe o piata in dezvoltare cum este cea romaneasca. Concernul BBAG urmareste de foarte mult timp sa detina prima pozitie in productia si vanzarea berii in Europa Centrala si de Est, iar oportunitatea preluarii Brewery Holdings nu putea fi ratata, chiar daca pretul tranzactiei a fost destul de semnificativ.
Capital: Un studiu recent realizat de compania de consultanta GfK arata ca, din punctul de vedere al recunoasterii unui produs, marcile Ciuc si Golden Brau ocupa doar locurile trei si patru, dupa Ursus si Bergenbier. Nu este cumva prea putin pentru liderul pietei?
Werner Schneidhofer: Nu pot sa impartasesc concluziile acestui studiu, atata timp cat noi am vandut anul trecut peste 1,4 milioane de hectolitri de bere sub marca Golden Brau. Sa nu uitam insa ca pe piata romaneasca sunt prezenti foarte multi din marii jucatori la nivel global, situatie in care competitia este acerba. In timp ce Tuborg sau Interbrew se focalizeaza doar pe una sau doua marci pe care le produc local, BBAG produce opt marci de bere.
La mijloc sunt 500 milioane de dolari care se incaseaza anual din vanzarea berii. In viitor vom vedea o reasezare a pietei mult mai evidenta, cu fuziuni si achizitii.
Capital: Cum ati caracteriza pe scurt Romania?
Werner Schneidhofer: Am venit in aceasta tara dupa opt ani petrecuti in Ungaria la conducerea filialei de la Budapesta a BBAG. Am observat foarte multe similaritati intre cele doua tari, dar si nenumarate diferente. Cred ca romanii sunt foarte bine pregatiti si dornici de a invata in permanenta. Ma uit la angajatii nostri si observ ca fiecare este pregatit sa ofere mai mult de 100% din capacitatea de efort. E magnific. Oamenii acestia chiar vor sa munceasca. Si chiar o fac cu placere.
CARTE DE VIZITA
Schneidhofer a venit in Romania dupa opt ani
petrecuti la conducerea filialei BBAG din Ungaria. Brau Union este in momentul de fata liderul pietei de bere, cu o cota de 36%. Scaderea cu 7% a vanzarilor de bere din 2001 a dat insa peste cap planurile tuturor producatorilor de bere din Romania, iar domnul
Schneidhofer incearca acum sa inteleaga acest regres. Presedintele Brau Union locuieste singur la Bucuresti, intr-un apartament de trei camere situat undeva la Piata Unirii.
Werner Schneidhofer despre:
Nastase: Vedem stabilitatea in Romania si hotararea de a respecta promisiunile asumate. Cred ca domnul Nastase este capabil sa readuca tara dumneavoastra pe drumul cel bun. Important este ca orgoliile sa fie inlocuite cu masuri ferme de reforma.
Mancarea romaneasca: Ador sarmalele cu mamaliguta si tochitura, dar si sa mananc ardei iute. Cred ca bucataria romaneasca este pe undeva asemanatoare celei din Ungaria. Vreau insa sa vad mai multe supermarketuri de unde sa cumpar mancare, dar si unde sa vindem mai multa bere.
Femeile bautoare de bere: Este o idee interesanta si trebuie sa recunosc ca va trebui sa ne gandim si la acest segment. In Austria vindem deja o marca de bere destinata exclusiv femeilor. Statisticile arata ca numarul femeilor bautoare de bere a crescut simtitor in ultimii ani. Aceasta veste este buna pentru BBAG si ne bucuram ca femeile sunt din ce in ce mai atrase de acest tip de bautura.
Legatura dintre ridicarea vizelor si lebedele de la Viena: Este foarte important ca romanii pot calatori liber fara nici un fel de restrictii. Cat despre lebedele din parcurile Vienei, am inteles ca ele au cam disparut din cauza frigului.